Ilustracja do artykułu: Fotografie Bartka Szmaja, czyli transformacje jako uniwersalne przekształcanie iluzji w rzeczywistość

Fotografie Bartka Szmaja, czyli transformacje jako uniwersalne przekształcanie iluzji w rzeczywistość

07-10-2024

Spotkanie z autorem w piątek, 11 października 2024, godz. 19.oo (wystawa dostępna od 4 do 31 października br.).

Kurator: Stanisław Kulawiak

Bartłomiej Szmaj (autor wystawy) Urodzony w 1975 roku, wychowany w Ostrzeszowie. Związany z fotografią od początku lat 1990., kiedy to jako nastoletni członek Klubu Fotograficznego KADR zdobywał umiejętności fotograficzne i dokumentował lokalne wydarzenia. Od tamtej pory fotografia stała się dla niego narzędziem szczerej i głębokiej refleksji nad własnymi doświadczeniami oraz zmieniającą się rzeczywistością. Na swojej twórczej drodze nawiązuje do autentyzmu, przedwojennego kierunku w sztuce promowanego przez poetę Stanisława Czernika, a kontynuowanego obecnie przez fotografa Stanisława Kulawiaka. W 2019 roku ukończył Akademię Fotografii w Krakowie, gdzie obecnie mieszka. Obronił dyplom z wynikiem bardzo dobrym, prezentując pracę Transformacja, stworzoną pod kierunkiem Wojciecha Wilczyka. Zainspirowany komentarzami pod opublikowanymi na Facebooku zdjęciami z lat 1990., postanowił spojrzeć na współczesną rzeczywistość oczami osób twierdzących, że w Polsce niewiele się zmieniło. W swojej pracy dyplomowej zachęca do inwestowania w dalszy rozwój kraju. Jego prace, będące na pograniczu sztuki i dokumentu, poruszają tematykę zmian społeczno-gospodarczych od początku lat 90. XX wieku. Zawodowo związany z biznesem, posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu marketingowym i rozwoju biznesu, zarówno na rynku polskim, jak i globalnym. Zdobył je, pracując dla takich firm, jak Kompania Piwowarska, PepsiCo, KFC czy bp. Jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (magister zarządzania i marketingu), Uniwersytetu Warszawskiego (Podyplomowe Studia Psychologii Zachowań Rynkowych) oraz Kellogg School of Management (Sales and Marketing Academy). Prowadzi wykłady na studiach organizowanych przez SAR (Stowarzyszenie Agencji Reklamowych). Był również jurorem prestiżowych konkursów marketingowych, takich jak Effie czy Golden Arrow. To unikalne połączenie doświadczenia artystycznego z wieloletnim doświadczeniem biznesowym nadaje jego fotografiom szczególną perspektywę. W pracy Plastic Footprint nawiązał do swojego doświadczenia reklamowego. Wspólnie z Ewą Tokarz-Gębską, cenioną stylistką zdjęć reklamowych, stworzył nadmorski krajobraz z plastikowej folii, zwracając uwagę na kwestie zanieczyszczenia środowiska. Fotografia towarzyszy mu także w przeżywaniu głębokich emocji, takich jak miłość czy śmierć. Niedawno zakończył cykl zdjęć Życzę Ci nieba, dokumentując ostatnie chwile spędzone ze swoją umierającą matką. Jego prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych, a sam artysta aktywnie wspiera działalność charytatywną, szczególnie program społeczny Akademia Przyszłości –  https://bit.ly/Szmaj4Future. Poprzez swoje prace i działania stara się nie tylko rejestrować rzeczywistość, ale również na nią wpływać, nadając jej głębszy sens.