Ilustracja do artykułu: KOLONIE 2019 W ZAKOPANEM

KOLONIE 2019 W ZAKOPANEM

18-07-2019

W dniach 27 czerwca do 6 lipca 2019 roku Stowarzyszenie „Ludzie dla ludzi”, dzięki dofinansowaniu przez Gminę Miasto Ostrów Wielkopolski, zorganizowało dla dzieci z terenu Ostrowa Wielkopolskiego kolonie letnie w Zakopanem.

40 uczestników wraz z wychowawcami: Martyną Ligęzą, Joanną Marcinczak, Anną Szczęsną, Pawłem Talagą oraz kierownikiem panią Marią Gryczką wyruszyli z samego rana w ostatni czwartek czerwca na podbój górskich szlaków. W czasie dziesięciu dni kolonii dzieci miały okazje podziwiać nie tylko piękno górskich krajobrazów i przyrody, ale również malowniczą architekturę góralską, piękne stroje oraz tradycyjną kuchnię i muzykę góralską. Uczestnicy brali również udział w zajęciach i warsztatach profilaktycznych.

Podczas wyjść na górskie szlaki grupie kolonijnej towarzyszył pan przewodnik, który nie tylko opowiadał o przyrodzie i odwiedzanych miejscach, ale również zwracał uwagę na to, jak powinniśmy się zachowywać w górach.

Drugiego dnia pobytu w Zakopanem grupa wybrała się w drogę szlakiem niebieskim prowadzącym od Kuźnic na Kalatówki i do schroniska PTTK na Hali Kondratowej. Po drodze odwiedziliśmy również Pustelnię św. Brata Alberta.

Sobota upłynęła nam na poznawaniu centrum Zakopanego - byliśmy na Krupówkach oraz w studiu plenerowym „Lata z radiem”. Później wjechaliśmy kolejką górską na Gubałówkę, gdzie podziwialiśmy panoramę miasta oraz piękne szczyty Tatr, a także skorzystaliśmy ze zjeżdżalni grawitacyjnej. W drodze powrotnej zjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym na Polanę Szymoszkową oraz korzystaliśmy z kąpieli wodnych w kąpielisku geotermalnym Szymoszkowa u podnóża Hotelu Kasprowy.

Kolonie to czas, w którym lepiej poznajemy naszych kolegów i koleżanki oraz opiekunów. Wspólne wieczory integracyjne upływały nam na grze w siatkówkę, bilard oraz rywalizacji podczas gier karcianych czy planszowych.

Kolejne dni to wyprawa do Doliny Kościeliskiej, gdzie po drodze zawitaliśmy do bacówki oraz do Smoczej Jamy – jaskini w Tatrach Zachodnich, by na końcu dotrzeć do schroniska górskiego Ornak. W Dolinie Chochołowskiej, która jest największą i najdłuższą doliną w Tatrach, podziwialiśmy piękne widoki oraz zatrzymaliśmy się przy jednym z potoków, by choć na chwilę ochłodzić się w to upalne poniedziałkowe przedpołudnie. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Termach Chochołowskich, by odpocząć po trudach pieszych wędrówek.

We wtorek udaliśmy się w Pieniny, by móc podziwiać piękno Karpat po polskiej oraz słowackiej stronie. Podczas spływu Dunajcem do Szczawnicy mieliśmy okazję zobaczyć, m in. Trzy Korony – Wysoką Kaśkę, Grubą Baśkę oraz Kudłatą Maryśkę.

Środek tygodnia to wjazd kolejką linową na Kasprowy Wierch, zejście do schroniska Murowaniec oraz pokonanie szlaku prowadzącego do Czarnego Stawu Gąsienicowego. Odwiedziliśmy również Kaplicę Najświętszego Serca Pana Jezusa  na Jaszczurówce.

Pod koniec tygodnia dotarliśmy do Doliny Białego oraz na Wiktorówki i Rusinową Polanę, skąd rozpościera się piękny widok na Tatry oraz możliwe jest wejście na Gęsią Szyję.

Zakopane to nie tylko świetna trasa wypadowa w góry. To również okazja, by choć przez chwilę poczuć się jak Kamil Stoch i wjechać kolejką linową na Wielką Krokiew, czy zjechać po zjeżdżalni pontonowej. Zakopane to również Krzeptówki ze słynnym na cały świat Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej, gdzie przed wielu laty pielgrzymował św. Jan Paweł II.

Podczas pobytu w Zakopanem mieliśmy także okazję spotkać się ze skoczkiem narciarskim panem Łukaszem Rutkowskim, który opowiadał nam o swojej karierze sportowej oraz klubie sportowym RUTKOW-SKI, gdzie trenuje młodych skoczków narciarskich. Byliśmy uczestnikami spotkań integracyjnych przy ognisku. Wspólnie tańczyliśmy i śpiewaliśmy znane góralskie utwory oraz poznawaliśmy  tradycyjną kuchnię góralską, o której opowiadał nam pan Dawid Gał – kucharz ze słynnego Hotelu Kasprowy oraz zajadaliśmy się słynnymi oscypkami.

Zakopane to największe miasto w bezpośrednim otoczeniu Tatr, a w jego granicach znajduje się duża część Tatrzańskiego Parku Narodowego. To również duży ośrodek sportów zimowych, potocznie nazywany „zimową stolicą Polski”. Przeżyliśmy wiele wspaniałych chwil i mamy nadzieję, że to dopiero początek naszych letnich wypraw w góry.

Źródło: Stowarzyszenie "Ludzie dla ludzi".