Ilustracja do artykułu: Miesiąc Bibliotek Szkolnych w 'Czternastce'

Miesiąc Bibliotek Szkolnych w "Czternastce"

27-10-2020

W ramach obchodów Miesiąca Bibliotek w Szkole Podstawowej nr 14 w Ostrowie Wielkopolskim przeprowadzono kilka różnych akcji dotyczacych czytelniczego święta.

W czwartek, 22 października wszyscy obecni uczniowie i nauczyciele przyłączyli się do I Międzynarodowej edycji V Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających -  „Przerwa na czytanie”. Część klas pozostała w swoich ławkach, a część przemeblowała klasy bądź też wyszła do świetlicy, czy nawet harcówki – wszystko, żeby przez ten czas w pełni skupić się na czytanych książkach. W klasach I dzieci ponadto wykonywały samodzielne ilustracje bądź tematyczne kolorowanki i trójwymiarowe składanki.  

Przygotowując się do tego dnia, uczniowie dyskutowali przez ostatni tydzień z wychowawcami na temat swoich ulubionych książek, a z wybranych tytułów tworzyli klasowe rankingi i ostatecznie projektowali i wykonywali „Drzwi do książki”. Zadanie polegało na tym, aby „ubrać” zewnętrzną stronę drzwi do swojej klasy portretami bohaterów, ilustracjami ich przygód lub cytatami z książki. Dyskusje były burzliwe ponieważ trudno było wybrać jeden tytuł, który zdecydowanie lubi większość klasy. Niektórym się udało, a inne klasy postanowiły zaprezentować wiele różnych książek. Efekt ich pracy zadziwiał momentami kreatywnością i jakością wykonania.

Idea głośnego czytania w klasach promowana jest w naszej szkole od dawna. Dlatego też w poprzednim roku, gdy nie było to możliwe w formie tradycyjnej, biblioteka szkolna – wspólnie z ODN w Kaliszu -  zainicjowała Międzyszkolny Projekt Czytelniczy „Czytelnia spod chmurki”, w ramach którego publikowane są nagrania uczniów i nauczycieli (naszej oraz innych szkół), którzy czytają fragmenty wybranych utworów. Korzystając z możliwości pracy stacjonarnej, w tym miesiącu, powstają kolejne materiały, tym razem nagrywane w bibliotece szkolnej.

W tym roku uczniowie mieli ponadto możliwość rozwijania kompetencji językowych poprzez głośne czytanie bajek w języku angielskim.