Ilustracja do artykułu: Ekologicznie i ekonomicznie

Ekologicznie i ekonomicznie

09-11-2023

Są nowoczesne, komfortowe i zeroemisyjne. Mowa o najnowszych autobusach, które dojechały do Ostrowa Wielkopolskiego. W sumie jest ich 6. Kosztowały 17 milionów złotych. Ponad 8,5 miliona złotych to dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Autobusy zaprezentowano przed 3mk Areną Ostrów.

Nowe autobusy marki Solaris Urbino 12 electric mają 69 miejsc, w tym 27 siedzących. Ewenementem na skalę kraju są specjalnie wyznaczone 2 miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Pojazdy mają najnowszej generacji baterie o większej pojemności, a więc czas ich pracy będzie dłuższy. Dłuższa będzie również gwarancja na pojazdy. Wraz z nowym zakupem, ostrowska spółka wzbogaciła się o 6 stanowisk do ładowania pojazdów.  

-  W ciągu ostatnich 6 lat, blisko 50 milionów złotych wydaliśmy na to, aby ostrowska komunikacja była bezpieczna, dostępna i ekologiczna. W tej chwili w taborze MZK mamy 16 autobusów elektrycznych  zasilanych zieloną energią, produkowaną przez ostrowską spółkę. Wszystkie te autobusy wyposażone są najnowocześniejsze technologie, defibratory, przyciski STOP oznaczone w języku Braille'a, sieć Wi-Fi, są bardzo przyjazne dla osób niepełnosprawnych, a więc staramy się, aby ta komunikacja spełniała dzisiaj standardy XXI wieku i by spełniała oczekiwania naszych mieszkańców – podkreśla Beata Klimek prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

Zakup 6 nowych autobusowych kosztował w sumie 17 milionów złotych. Ponad 8,5 miliona złotych to dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Autobusy zaprezentowano przed 3mk Areną Ostrów.

- Nie ukrywajmy - gdybyśmy mieli płacić za większość inwestycji w Ostrowie Wielkopolskim wyłącznie z miejskiego budżetu, wiele z nich nie mogłaby być zrealizowana. W ciągu 6 lat, kupiliśmy 16 autobusów, które kosztowały nas 32 miliony złotych , aż 30 milionów pozyskaliśmy z funduszy zewnętrznych. To pokazuje jak profesjonalnie i skutecznie sięgamy po dofinansowanie zarówno krajowej jak i europejskie. Dlaczego? Chcemy mocno i ekspansywnie inwestować w infrastrukturę Ostrowa Wielkopolskiego – dodaje Beata Klimek prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.   

Pierwsze elektryki przyjechały do Ostrowa Wielkopolskiego 6 lat temu. Wówczas, jako pierwszy samorząd zapoczątkował erę elektromobilności w Wielkopolsce.

-  W 2017 roku podjęliśmy decyzje o zakupie autobusów elektrycznych, wtedy była to decyzja nieco ryzykowana.  Wówczas można było otrzymać dopłatę do autobusów innego typu, choćby  na autobusy hybrydowe i niektóre miasta w tym kierunku poszły. Postawiliśmy na elektromobilność i po latach okazuje się to kierunkiem bardzo słusznym.  W Wielkopolsce datacje można otrzymać tylko na autobusy wodorowe bądź elektryczne. I my te dopłaty świetnie pozyskujemy i  realizujemy – mówi Janusz Marczak prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim.  

Miasto nie spoczywa na inwestycyjnych laurach i już planuje kolejne eko – zakupy.

- Już dzisiaj przymierzamy się do składania wniosków w kolejnych naborach w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Takie są już dzisiaj zapowiedziane. Zamierzamy kupić kolejne autobusy.  Wpisaliśmy je do strategii Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.  Co najmniej 6 takich autobusów w przyszłym roku chcemy kupić, po uruchomieniu tych. Naszym celem jest zastąpienie dzisiejszych, jeszcze spalinowych autobusów tańszymi, ekologicznymi, bezpieczniejszymi i przyjaznymi  pasażerom i środowisku– mówi Mikołaj Kostka z-ca prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

Rozwój eleketromobilności w Ostrowie Wielkopolskim widać na każdym kroku. W ciągu ostatnich kilku  lat w mieście pojawiło się 55 biletomatów, kupiono rowery miejskie. Dziś jest ich 120. Miasto może pochwalić się ładowarkami elektrycznymi, tablicami informacji pasażerskiej czy nowymi wiatami autobusowymi. Wybudowano Centrum Przesiadkowe, które kosztowało ponad 6 mln złotych, z czego 5,3 mln zł to dofinansowanie zewnętrzne. Powstał również parking buforowy przy ul. Paderewskiego. Inwestycja kosztowała prawie 2 mln złotych. Tutaj również miasto z sukcesem pozyskało dofinasowanie zewnętrzne -1,5 mln zł. Tylko te inwestycje kosztowały ponad 16 mln złotych. Z tej kwoty - 9,3 mln zł to dofinansowanie zewnętrzne.

Już w wkrótce w naszym mieście ruszy system naprowadzania na wolne miejsca parkingowe. To zadanie kosztowało 1,7 mln złotych i jest w 100% dofinansowane z EOG.