Ilustracja do artykułu: 11. Grand Prix Komeda. Przedstawiamy jury

11. Grand Prix Komeda. Przedstawiamy jury

11-05-2022

Oto oni, członkowie jury 11. Grand Prix Komeda Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim: Bartosz Chajdecki, Tomasz Lach, Jan Emil Mynarski, Jan Kanty Pawluśkiewicz. 11. odsłona festiwalu odbędzie się w dniach od 29 maja do 4 czerwca. Warto już zarezerwować sobie czas na filmowe świętowanie w Ostrowie Wielkopolskim.

 

BARTOSZ CHAJDECKI
Zaczął komponować w wieku 12 lat, w wieku lat 16 rozpoczął współpracę z krakowskim teatrem Akne, gdzie pisał na potrzeby stworzonego przez siebie kwartetu Ariel. Jest twórcą muzyki do wystawianego ponad 100 razy (m.in. w: Anglii, Niemczech, Francji i Brazylii) spektaklu „A Little Requiem for Kantor”, które otrzymało prestiżową nagrodę Fringe First na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu w 1998 r.
Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. Dalszą edukację muzyczną umożliwiło mu otrzymanie grantu z EAJC w 2004 r. Od 2003 r. komponuje dla polskich teatrów i telewizji. Stworzył muzykę do sztuk reżyserowanych przez czołowych twórców młodego pokolenia takich jak: Piotr Kruszczyński, Karina Piwowarska czy Marta Ogrodzińska. W Telewizji Polskiej współpracował z reżyserami: Michałem Rosą, Michałem Kwiecińskim i innymi. Komponował muzykę do takich filmów i seriali jak m.in.: „Chichot losu” w reż. M. Dejczera, „Jestem mordercą” w reż. M. Pieprzycy, „Bogowie” w reż. Ł. Palkowskiego, „Chce się żyć” w reż. M. Pieprzycy, „Moje córki krowy” w reż. K. Dębskiej, „Najlepszy” w reż. Ł. Palkowskiego, „Zwierzęta” w reż. G. Zglińskiego, „Mistrza” w reż. M. Barczewskiego.

TOMASZ LACH
Plastyk, malarz, grafik reklamowy, fotograf. Uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem i Krakowie. Syn Zosi Komedowej, wychowywany również przez Krzysztofa Komedę-Trzcińskiego. Autor książek m.in.: „Kumpel. O Komedzie, Zośce i innych”, „Ostatni tacy przyjaciele. Komeda, Hłasko, Niziński”.

JAN EMIL MŁYNARSKI
Pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Perkusista, producent, wokalista, radiowiec ur. 1979  Obecny na scenie od 1997. Współpracował z wieloma artystami sceny elektronicznej, popowej i jazzowej. Absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Grał z Wojtkiem Pilichowskim, Kayah. Był członkiem orkiestry wykonującej „Concerto for band and orchestra” Jona Lorda z kompozytorem we własnej osobie na organach Hammonda. Współpracuje z warszawskimi teatrami m.in.: Studio Buffo („I Love You” ( „I Love You, You’re Perfect, Now Change” 2010r. reż. David Foulkes ) jako kierownik muzyczny, Teatrem Powszechnym („Kamień i popioły”  reż. Artur Urbański jako kompozytor muzyki oraz kierownik muzyczny), Teatrem Dramatycznym („Widok z mostu” aut. Arthur Miller, reż. Agnieszka Glińska – jako kompozytor muzyki oraz instrumentalista 2019), Teatrem Polonia („Cwaniary” reż. Agnieszka Glińska, jako kierownik muzyczny). Od 2009 roku lider własnych przedsięwzięć muzycznych na polu muzyki niezależnej, eksperymentalnej i jazzu.
Założył grupę „Warszawskie Combo Taneczne”, w której gra na bandżoli i śpiewa tradycyjne warszawskie piosenki. Laureat Fryderyków 2018 (Polish Grammy). Razem z wirtuozem fortepianu Marcinem Maseckim prowadzi Jazz Band Młynarski-Masecki, w którym śpiewa przedwojenny repertuar taneczny autorstwa mistrzów polskiej piosenki (m.in. Henryk Wars. Szmul Ferszko, Artur Gold…). Koncertuje z Jerzym Maksymiukiem i Januszem Olejniczakiem (m.in.Teatr Wielki-Opera Narodowa, Teatro Massimo w Palermo czy Carnegie Hall w Nowym Jorku).
Od 2018 roku prowadzi autorski program muzyczny w radio, poświęcony polskiej muzyce rozrywkowej do roku 1949. W 2010 roku nagrał płytę „Młynarski Plays Młynarski” poświęconą twórczości swego ojca Wojciecha Młynarskiego (1941-2017) , który był jednym z najważniejszych autorów tekstów piosenek w Polsce w XX wieku.
Fascynuje się muzyką Afryki oraz polskiej wsi regionu Mazowsza Południowego oraz Podhala, co słychać w twórczości trio Polonka, które tworzy z Piotrem Zabrodzkim – pozytyw organowy i Michałem Górczyńskim – klarnet kontrabasowy.  Współpracuje z wybitnymi instrumentalistami swojego pokolenia.  Nagrywa płyty, podróżuje. Ojciec dwóch córek.
Wybrana dyskografia: 15 Minut Projekt „15 Minut Projekt“ (Kayax), 15 Minut Projekt „Live In Punkt“ (Kayax), Kayah „Stereotyp“ (Kayax), Kayah „MTV Unplugged“(Kayax), Oszibarack „40 Surfers Waiting For The Wave“, Oszibarack „12″, Novika „Heart Times“, J=J „2013EP“ (Oessu Fantastic), Pole „Radom“ (Kilogram Records), Warszawskie Combo Taneczne: „Przyznaj Się“ (Warner), Dancing, Salon, Ulica (Warner), Sto lat Panie Staśku (Toinen Music), Baaba „Easter Christmas“ (Lado ABC), Jazz Band Młynarski – Masecki „Noc w Wielkim Mieście (Lado ABC), Jazz Band Młynarski-Masecki ”Płyta z zadrą w sercu” (Toinen Music), Polonka „Poemat konfesyjny” 2018

JAN KANTY PAWLUŚKIEWICZ
Jeden z bardziej znanych kompozytorów muzyki filmowej i rozrywkowej w Polsce. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną oraz Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej.
Karierę artystyczną rozpoczął w 1967 roku jako jeden ze współzałożycieli kabaretu „Anawa”. Piosenki z jego muzyką w wykonaniu Marka Grechuty i innych wybitnych artystów były wielokrotnie nagradzane. Pawluśkiewicz jest kompozytorem muzyki teatralnej, związanym z wieloma polskimi scenami. Skomponował też muzykę do wielu polskich filmów, reżyserowanych m.in. przez F. Falka, J. Zaorskiego, W. Krzystka, K. Kieślowskiego i A. Holland. W 1992 r. stworzył „Nieszpory Ludźmierskie” do słów Leszka Aleksandra Moczulskiego, następnie – „Harfy Papuszy”, „Nowy Radosny Dzień”, oratorium „Droga. Życie. Miłość”.
Od wielu lat związany jest z Piwnicą pod Baranami. Trzykrotnie nominowany do nagrody Fryderyka w kategorii Muzyka Poważna i Kompozytor Roku.
Drugą obok komponowania muzyki pasją Pawluśkiewicza jest malarstwo. Jego obrazy prezentowane były na wystawach w Polsce, Brukseli, we Włoszech oraz na Węgrzech.
Zdobywca Grand Prix Komeda w 2014 roku za muzykę do filmu „Papusza” w reż. Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze na Grand Prix Komeda. Festiwalu Filmowym im. K. Komedy w Ostrowie Wielkopolskim oraz Nagrody za Całokształt Twórczości na tymże festiwalu w 2020 roku.

MAGDA UMER
Pieśniarka, także aktorka, scenarzystka i reżyserka. Absolwentka Wydziału Filologii Polskiej UW.
Laureatka I nagrody na festiwalu  FAMA w 1969 r. i w 1970 r. Perfekcyjne połączenie wiersza, muzyki i aktorstwa w jej wykonaniu sprawiło, że upowszechniła się moda na piosenkę poetycką. Nagrała wiele płyt, m.in. „Koncert jesienny”, „Gdzie Ty jesteś”, „Wszystko skończone”, „Magda Umer” „O niebieskim pachnącym groszku”, „Koncert sprzed lat”, „Kołysanki Utulanki” – z  Grzegorzem Turnauem, w 2010 r. – „Noce i sny” ,  w 2012 r. „Wciąż się na coś czeka” i w roku 2013  DVD – zapis koncertu promującego tę płytę.
Kolejnym projektem artystki jest płyta „Duety – tak młodo jak teraz…” wydana w październiku 2015 r., do udziału w nagraniu zaproszeni  zostali znani  i cenieni artyści: Krystyna Janda, Anna Maria Jopek, Janusz Gajos, Piotr Fronczewski, Grzegorza Turnau, Piotr Machalica, Wojciech Waglewski, Artur Andrus, Stanisław Sojka, Maciej Stuhr.  Album  uzyskała status złotej  płyty.
W październiku 2016 r. ukazała się najnowsza płyta „Bezsenna noc” .
Jest autorką i wykonawczynią autorskich recitali telewizyjnych: „Cienie”, „Na strychu”, „Wszystko już było”.
Tworzy widowiska poetyckie dla teatru, estrady i telewizji, programy poświęcone twórcom piosenki literackiej i studenckiej m.in.: Elżbiecie Adamiak, Wojtkowi Bellonowi, Leszkowi Długoszowi, Markowi Grechucie, Elżbiecie Wojnowskiej, Maciejowi Zembatemu, a także Agnieszce Osieckiej, Jeremiemu Przyborze i Jerzemu Wasowskiemu, Kalinie Jędrusik, Wojciechowi Młynarskiemu, Sewerynowi Krajewskiemu.
Wyreżyserowała spektakle teatralne: „Biała bluzka” 1987r. (i nowa wersja w 2010 r.),  „Kobieta zawiedziona” 1994 r.,  „Marlene” w 1999 r, (z Krystyną Jandą), dokonała adaptacji i wyreżyserowała spektakle w Teatrze Polonia: „Pod Mocnym Aniołem” – w 2012 r. i  „Zapiski z wygnania” w 2018 r. oraz koncerty „Zimy Żal” 1989 r. (z Jeremim Przyborą),  „Mężczyźni mojego życia” 1995 r. w Radiowej Trójce oraz „Trzymaj się swoich chmur” 2004 r. – koncert galowy przygotowany na 25-lecie PPA we Wrocławiu, poświęcony piosenkom Seweryna  Krajewskiego.
W 1992 r. zrealizowała estradowy program muzyczny „Big Zbig Show” (ze Zbigniewem Zamachowskim) oraz w 1997 r. wspomnieniowy program poświęcony Agnieszce Osieckiej „Zielono mi” na KFPP w Opolu.
Jest również autorką filmów dokumentalnych (poświęconych Jeremiemu Przyborze 1990 r. i Andrzejowi Nardellemu 1991 r.), a także telewizyjnych wywiadów – „Rozmów o zmierzchu i świcie” (z Agnieszką Osiecką) 1996 r. oraz „Dziecko szczęścia – czyli wiosna, lato, jesień, zima” – z Jeremim Przyborą 1988r., „Ich pierwsze miłości” 2000-2002, między innymi ze Stefanią Grodzieńską, Jeremim Przyborą, Wojciechem Mannem, Krystyną Jandą, Grzegorzem Turnauem, Marylą Rodowicz, ks. Kazimierzem Orzechowskim, Martą Mesaros, Januszem Gajosem itd.
Wspólnie z Andrzejem Poniedzielskim stworzyła spektakl „Chlip Hop”, który  w latach 2007-2012  grany był  w Teatrze Ateneum w Warszawie i w teatrach w całej Polsce.  W grudniu 2008 r. został wydany przez AGORĘ na płytach DVD i CD.  Również z Andrzejem Poniedzielskim, od października 2006 do 2011 roku, na łamach Wirtualnej Polski prowadziła blog pod tym samym tytułem.
Jej ostatnim przedstawieniem jest, stworzony  razem z MUMIO, spektakl pt. „Przybora na 102” – premiera odbyła się w grudniu 2017 r. w Och-Teatrze,  z okazji 102.  rocznicy urodzin  Jeremiego Przybory. Od stycznia 2019 r. jest w stałym repertuarze Teatru Ateneum w Warszawie.
W kwietniu 2009 r. podczas jubileuszowego recitalu z okazji 40-lecia pracy artystycznej, Minister Kultury Bogdan Zdrojewski odznaczył artystkę Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x