Ilustracja do artykułu: NIE ZGADZAMY SIĘ NA KOLEJOWY ROZBIÓR OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO

NIE ZGADZAMY SIĘ NA KOLEJOWY ROZBIÓR OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO

02-03-2020

Drodzy Mieszkańcy!

W związku z planowanym nowym przebiegiem linii kolei dużej prędkości w regionie Południowej Wielkopolski, oraz rozpoczętymi w ramach tego przedsięwzięcia konsultacjami społecznymi, zwracam się do Was z apelem o pomoc w ocaleniu ostrowskiego węzła kolejowego, a wraz z nim ponad 140 lat kolejowej tradycji i integralnej części tożsamości naszego miasta.

Pierwotnie przedstawiona koncepcja budowy linii kolei dużej prędkości tzw. „Y” Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, którą zaprezentowano nam w 2002 roku, została zastąpiona projektem nowej siatki połączeń kolejowych tzw. „10 szprychami” w ramach planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety, poprzez proponowaną w ww. projekcie lokalizację rozjazdów w Kaliszu (w kierunku Poznania) oraz w Sieradzu (w kierunku Wrocławia), tracimy jako Południowa Wielkopolska oraz Aglomeracja Kalisko-Ostrowska możliwość szybkiego kolejowego połączenia do Wrocławia, a co gorsza, Ostrów Wielkopolski jako naturalne komunikacyjne serce regionu, traci połączenia koleją dużej prędkości zarówno do Wrocławia, jak i stolicy Wielkopolski – Poznania.

Taki stan rzeczy, uderza w żywotne interesy naszego miasta. Dlatego stanowczo sprzeciwiam się dokonywanemu na naszych oczach – rozbiorowi ostrowskiego węzła kolejowego.

Wobec powyższego, proszę wszystkich mieszkańców, samorządowców, przedsiębiorców, przedstawicieli kolejowych instytucji zlokalizowanych na terenie naszego miasta i regionu, o jak największe zaangażowanie oraz udział w rozpoczętych konsultacjach społecznych.

Tylko razem, wspólnym głosem, ponad podziałami politycznymi, możemy sprawić, aby nasze uwagi zostały wysłuchane i uwzględnione. Tylko razem możemy przeciwstawić się komunikacyjnemu wykluczeniu Ostrowa Wielkopolskiego!

 

WESPRZYJ SWOJE MIASTO - WEŹ UDZIAŁ W KONSULTACJACH SPOŁECZNYCH I WYPEŁNIJ FORMULARZ:

 

KROK 1:

Wejdź na stronę internetową: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej

 

KROK 2:

W zakładce „Nr ciągu i linii kolejowej, do których odnosi się uwaga (pole obowiązkowe) *” wybierz - Ciąg nr 9, Linia nr 85


KROK 3:

W zakładce „Nr arkusza, do którego odnosi się uwaga” wpisz: 6

 

KROK 4:

Wypełnij zakładkę „Treść uwagi lub proponowana zmiana (pole obowiązkowe) *”

PROSIMY PONIŻSZĄ TREŚĆ DOWOLNIE WYKORZYSTAĆ DO SKŁADANIA WŁASNYCH WNIOSKÓW:

Przedstawiony Dokument Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, powinien uwzględniać rozwiązanie przyjęte uchwałą Nr XVI/287/20 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego w sprawie przyjęcia „Strategii rozwoju województwa wielkopolskiego do 2030 roku” – które jednocześnie, zostało wypracowane wcześniej pomiędzy samorządami wchodzącymi w skład Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Rozwiązanie to dotyczy powstania w Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej, na terenie Gminy Nowe Skalmierzyce węzła kolei dużych prędkości, umożliwiającego połączenia pomiędzy Aglomeracją a Poznaniem, Wrocławiem oraz Łodzią. Ponadto, lokalizacja stacji przesiadkowej, powinna zapewniać czasowo równy do niej dostęp, wszystkim mieszkańcom Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej, w tym jego dwóm miastom rdzeniowym jakimi są Kalisz  i Ostrów Wielkopolski.

 

KROK 5:

Wypełnij zakładkę „Uzasadnienie uwagi lub proponowanej zmiany”

PROSIMY PONIŻSZĄ TREŚĆ DOWOLNIE WYKORZYSTAĆ DO SKŁADANIA WŁASNYCH WNIOSKÓW:

Obecnie proponowana w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego - zmiana przebiegu linii dużych prędkości na obszarze Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej, powoduje szereg negatywnych skutków dla jej rozwoju:

- wyłącza zarówno Ostrów Wielkopolski jak i Kalisz z obsługi linią dużych prędkości z Warszawy do Wrocławia i dalej do Pragi,

- wyłącza Ostrów Wielkopolski z obsługi linią dużych prędkości z Warszawy do Poznania  i dalej do Szczecina i Berlina,

- wyłącza Ostrów Wielkopolski i także Kalisz z obsługi linią dużych prędkości z Poznania do Wrocławia,

- z powodu niewyjaśnianych przyczyn zmniejszania prędkości na linii Warszawa – Poznań w stosunku do planowanej w 2015 r. powoduje wydłużenie czasów przejazdu, co pogorszy dostępność regionu w skali całego kraju,

- zakłóca koncepcję zagospodarowania południowej części województwa Wielkopolskiego,

- powoduje konieczność wykonania nowej dokumentacji, w tym środowiskowej oraz przeprowadzeniem ponownych konsultacji (około 5 lat),

- skutkuje większym kosztem budowy całej linii Y ze względu na większą sumaryczną długość linii (krótszy wspólny odcinek do Poznania i Wrocławia) oraz niższe efekty ekonomicznie ze względu na ominięcie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej (ok. 400 tys. mieszkańców) na kierunku Wrocław; brak obsługi relacji Wrocław - Poznań przez linię dużych prędkości.

 

KROK 6:

W punkcie „Zgłaszam uwagę” wybierz zgodnie z prawdą, w imieniu kogo wypełniasz formularz, jako osoba fizyczna lub jako instytucja.

 

KROK 7:

W zakładce „Nazwa organizacji” – wpisz nazwę organizacji w imieniu której wypełniasz formularz (Jeśli wypełniasz formularz jako osoba fizyczna ten punkt Cię nie dotyczy).

 

KROK 8:

Jeśli skończyłaś/eś, aby wysłać formularz kliknij w zakładkę „WYŚLIJ” – która znajduje się poniżej.

 

DZIĘKUJEMY ZA TWOJE WSPARCIE I GŁOS W OBRONIE OSTROWSKIEGO WĘZŁA KOLEJOWEGO!

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x