Ilustracja do artykułu: Trwa walka o utrzymanie Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Ostrowie Wielkopolskim

Trwa walka o utrzymanie Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Ostrowie Wielkopolskim

14-10-2025

W Ostrowie Wielkopolskim nadal toczy się batalia o utrzymanie Zakładu Linii Kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe. Na apel prezydent Beaty Klimek odpowiedziały poseł Barbara Oliwiecka oraz poseł Katarzyna Sójka. Interweniowała również poseł do Parlamentu Europejskiego Marlena Maląg.

Zgodnie z planami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolskim od 1 stycznia 2026 roku miałby zostać włączony w struktury oddziału w Poznaniu. Dla  Ostrowa Wielkopolskiego i całego regionu oznaczałoby to likwidację jednostki o wieloletniej tradycji, zatrudniającej setki osób i odpowiadającej za utrzymanie 757 kilometrów torów, z czego aż 685 km stanowią linie o kluczowym znaczeniu gospodarczym, obronnym i społecznym.

Teraz sprawa zyskuje ogólnopolski wymiar. Poseł Barbara Oliwiecka, przewodnicząca Stałej Komisji ds. Transportu Kolejowego, zwołała posiedzenie komisji, podczas którego omawiany będzie temat planowanej likwidacji lub integracji zakładów PKP PLK, w tym oczywiście także ostrowskiej jednostki. Poseł Oliwiecka odbyła również rozmowę z prezesem PKP PLK, w której jednoznacznie podkreśliła strategiczne znaczenie Ostrowa Wielkopolskiego dla systemu kolejowego w Polsce oraz dla rozwoju południowej Wielkopolski.

Równocześnie poseł Katarzyna Sójka skierowała pismo interwencyjne do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, w którym wyraziła zaniepokojenie planami reorganizacji i zaapelowała o ponowną analizę decyzji. Zadeklarowała również gotowość do współpracy w celu znalezienia rozwiązania korzystnego zarówno dla regionu, jak i dla bezpieczeństwa transportowego kraju.

Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek już wcześniej wystosowała pisma do Ministra Infrastruktury oraz do parlamentarzystów Południowej Wielkopolski, apelując o wspólne działania w obronie zakładu. Równolegle Przewodniczący Rady Miejskiej Damian Grzeszczyk przygotował projekt apelu, który trafił nie tylko do radnych Ostrowa, ale także do innych samorządów objętych planowaną reorganizacją.

– Reakcja posłanek Barbary Oliwieckiej i Katarzyny Sójki ma ogromne znaczenie – podkreśla prezydent Beata Klimek. – To moment, w którym ważą się losy ostrowskiego zakładu i całej infrastruktury kolejowej w naszym regionie. Każdy głos wsparcia i każda interwencja na szczeblu krajowym może przesądzić o przyszłości tej kluczowej dla południowej Wielkopolski jednostki.

Do działań włączyła się również poseł do Parlamentu Europejskiego Marlena Maląg, która skierowała pismo do Ministra Infrastruktury w sprawie planowanej reorganizacji PKP PLK. Zadała szereg pytań dotyczących zasadności likwidacji ostrowskiego zakładu, wpływu oraz konsekwencji dla bezpieczeństwa transportowego i rozwoju południowej Wielkopolski.

Wszystko wskazuje na to, że najbliższe tygodnie będą kluczowe dla przyszłości ostrowskiego Zakładu Linii Kolejowych. Dzięki wspólnym działaniom samorządowców, parlamentarzystów i społeczności lokalnej sprawa ta staje się jednym z najważniejszych tematów dotyczących infrastruktury kolejowej w południowej Wielkopolsce.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x