Ilustracja do artykułu: Umowa na diesle podpisana

Umowa na diesle podpisana

26-06-2018

W ostrowskim Urzędzie Miejskim podpisano umowę na wyprodukowanie i dostarczenie trzech autobusów z silnikami diesla spełniającymi restrykcyjną normę emisji zanieczyszczeń Euro 6. Pojazdy wyprodukuje firma MAN Truck & Bus.

MAN był jedyną firmą, która zgłosiła się do przetargu ogłoszonego przez Miejski Zakład Komunikacji. Oferta, którą przedstawiła polska filia niemieckiego producenta opiewała na 3 686 310 zł. Dzięki podpisanej umowie, w lutym przyszłego roku na ostrowskie ulica trafią kolejne trzy nowe autobusy.

- Jest to ewenement w historii naszego miasta. W krótkim czasie, dzięki pozyskaniu pieniędzy unijnych, do Ostrowa trafi kilkanaście nowoczesnych autobusów. To cztery autobusy elektryczne Solaris i trzy pojazdy z silnikiem diesla tego samego producenta, które już są na wyposażeniu spółki oraz kolejne sześć „elektryków” i trzy diesle z innego projektu unijnego. Razem to aż szesnaście nowych pojazdów – wylicza Janusz Marczak, prezes MZK.

Zastąpią one starsze, najbardziej wyeksploatowane autobusy. Nowe jednostki znacznie poprawią jakość posiadanego przez MZK taboru.

- Warto wspomnieć, że w naszej flocie mamy nawet 19-letnie autobusy tego producenta, które nadal służą mieszkańcom nawet po przejechaniu ponad 1,2 mln kilometrów. To sprawdzona jakość. Cieszy nas także, że wszystkie autobusy zakupione dzięki wspomnianym projektom wyprodukowane zostały w fabrykach w Polsce. Solaris, Ursus, czy właśnie MAN wykonały i wykonają produkcję w kraju, co znacznie ułatwi nam obserwowanie procesu produkcyjnego – dodaje prezes MZK.

85 procent kwoty, którą spółka wyda na zakup autobusów MAN Lion’s City to dofinansowanie unijne w ramach projektu "Unowocześnienie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej".

MAN Lion’s City jest niskopodłogową serią autobusów miejskich. Pojazd wyposażony jest w cichy system klimatyzacji i monitoring.

- Nasze autobusy są bardzo nowoczesne, jednak wymagania, które postawiła przed nami ostrowska spółka jeszcze te osiągi zwiększa. Nowością będą aż dwa miejsca wydzielone specjalnie dla osób niepełnosprawnych. To rozwiązanie wprowadzone specjalnie dla Ostrowa. W autobusie znajdzie się także defibrylator – tłumaczy Kamil Gromek, dyrektor sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o.

12-metrowe, niskopodłogowe autobusy będą mieć minimum 75 miejsc, w tym co najmniej 24 siedzących o pełnowymiarowych fotelach pasażerskich oraz minimum 5 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Autobus będzie wyposażony w funkcję tzw. przyklęku, obniżającą prawą stronę autobusu podczas wsiadania pasażerów oraz w rampę do wjeżdżania wózków inwalidzkich. W pojeździe zamontowane zostaną przyciski „STOP” oznaczone brajlem.

MAN Lion’s City z silnikiem diesla spełnia normę Euro 6.

- Dzięki silnikowi spełniającemu wysokie europejskie normy Euro 6 autobus jest przyjazny dla środowiska, a nowoczesne rozwiązania wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa. Silniki emitują niewielką ilość zanieczyszczeń przy jego eksploatacji – mówi Janusz Marczak, prezes MZK.

Kolorystyka MZN-ów odpowiadać będzie barwom wykorzystanym w miejskim logo.

Zakup nowych autobusów realizowany jest w ramach projektu wartego ponad 42 miliony złotych, na który miasto pozyskało prawie 32 miliony dofinansowania.

- To największy w historii Ostrowa Wielkopolskiego projekt unijny realizowany przez miasto - mówi prezydent Beata Klimek. - To potężny projekt, który pozwoli poprawić infrastrukturę komunikacyjną, podnieść stan bezpieczeństwa oraz pozytywnie wpłynąć na jakość ostrowskiego powietrza. Na ulicach Ostrowa pojawią się kolejne ekologiczne autobusy, nowe wiaty przystankowe, kolejne stacje roweru miejskiego oraz ścieżki rowerowe.

 

Projekt zakłada:

- zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego wraz z biletomatami (6 autobusów elektrycznych, 3 autobusy diesel Euro 6, 5 biletomatów stacjonarnych, 50 biletomatów mobilnych),

- przebudowę/modernizację infrastruktury transportu publicznego (50 wiat przystankowych, 25 tablic elektronicznych),

- budowę centrum przesiadkowego zlokalizowanego pomiędzy ulicami Wojska Polskiego a Dworcową,

- budowę ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą (m.in. budowa ścieżki rowerowej z Ostrowa od ul. Plażowej przez Lewków do Michałkowa z Powiatem Ostrowskim),

- rozbudowę systemu roweru miejskiego (zakup i montaż 2 stacji systemu roweru miejskiego – Rynek, Centrum Przesiadkowe),

- wdrożenie systemu zarządzania i organizacji ruchu (ITS),

- modernizację oświetlenia ulicznego na terenie osiedli: Śródmieście oraz im. Jana Pawła II w Ostrowie Wielkopolskim (wymiana 1158 szt. opraw oświetleniowych i 338 słupów oświetlenia drogowego).

Całkowita wartość projektu to 42 567 954,14 zł. Dofinansowanie z pieniędzy unijnych wyniosło 31 758 931,08 zł.

Biuro Prasowe

bprasowe@umostrow.pl

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x