Ilustracja do artykułu: Wniosek na 'Dobry Start' tylko elektronicznie

Wniosek na "Dobry Start" tylko elektronicznie

05-07-2021

Od 1 lipca do 30 listopada rodzice i opiekunowie uczniów mogą składać wnioski o 300 zł jednorazowego wsparcia na rok szkolny 2021/2022. W tym roku można zrobić to tylko elektronicznie poprzez portal PUE ZUS, portal Emp@tia lub bankowość elektroniczną. Świadczenie będzie wypłacane wyłącznie na rachunek bankowy.

Wsparcie można otrzymać raz w roku bez względu na dochód rodziny. Przysługuje ono każdemu uczniowi w wieku do 20 lat lub w przypadku ucznia z niepełnosprawnością do lat 24. Pieniądze otrzymasz na rachunek bankowy, który wskażesz we wniosku.

Świadczenie z programu Dobry Start jest zwolnione z opodatkowania. Nie podlega też egzekucji, więc komornik nie może zająć tych środków.

Wniosek o świadczenie Dobry Start może złożyć rodzic, opiekun faktyczny dziecka, czyli osoba, która opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję, opiekun prawny dziecka (osoba, której sąd powierzył opiekę nad dzieckiem), osoba ucząca się, czyli pełnoletni uczeń, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją lub ma ustalone alimenty od nich.

Świadczenie Dobry Start przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej oraz osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą.

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r. Po 30 listopada będziesz mógł złożyć wniosek o świadczenie z programu Dobry Start - za pośrednictwem portalu PUE ZUS - tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.

Na wniosku – oprócz innych danych – musisz podać:

- numer rachunku bankowego, na który chcesz dostać wypłatę świadczenia,

- adres mailowy i numer telefonu, czyli dane które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku i ewentualnie do założenia Twojego profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Wniosek możesz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną. Jeśli jesteś rodzicem, możesz złożyć wniosek za pośrednictwem:

- portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,

- portalu Emp@tia,

- bankowości elektronicznej . Możliwość taką daje: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., BNP, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank, ING, Kasa Stefczyka, mBank, Nest Bank, Pekao S.A., PKO Bank Polski, SGB, SKOK Śląsk

Jeśli jesteś osobą sprawującą pieczę nad dzieckiem, opiekunem prawnym, opiekunem faktycznym, osobą uczącą się – usamodzielnianą dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej, to wniosek możesz złożyć tylko za pomocą portalu PUE ZUS.

Jeśli będziesz składać wniosek za pośrednictwem portalu PUE ZUS, musisz mieć profil na tym portalu. Jeśli jeszcze go nie masz, musisz go założyć. Profil na portalu PUE ZUS możesz założyć samodzielnie przez internet lub z pomocą pracowników ZUS.

Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na portalu PUE ZUS. Jeśli nie – założy Ci taki profil. Potwierdzenie rejestracji profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.

Jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną albo portal Emp@tia, to urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku. Wiadomość wyślemy z adresu noreply@zus.pl. 

Jeśli złożyłeś wniosek przez portal PUE ZUS, to potwierdzenie jego wysłania, czyli urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), możesz sprawdzić na swoim profilu, na liście dokumentów wysłanych.

Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną w Twojej sprawie. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS. Od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do Prezesa ZUS, a następnie skarga do sądu administracyjnego.

Gdzie szukać pomocy?

- na specjalnej infolinii pod numerem 22 290 22 02 w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00

- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,

- we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS,

- w trakcie dyżurów pracowników ZUS w siedzibach urzędów miasta, gminy, Poczty Polskiej i KRUS.

 

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Ostrowie Wielkopolskim

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x