Ilustracja do artykułu: Ostrów Wielkopolski ma obwodnicę!!!

Ostrów Wielkopolski ma obwodnicę!!!

12-07-2017

Dziś, tuż przed południem, po prawie 10 latach od rozpoczęcia I etapu, oddano do użytku II etap obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. To ponad 13 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S11, która całkowicie wyprowadzi ruch tranzytowy z naszego miasta. W przyszłości ma to być fragment drogi ekspresowej łączącej Śląsk z wybrzeżem. - Dziś Ostrów Wielkopolski może świętować zakończenie budowy obwodnicy. Ostrowianie czekali na nią wystarczająco długo. Nasze rozjeżdżane każdego dnia przez ciężkie samochody miasto na nią zasłużyło – mówi prezydent Beata Klimek.

Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S11 budowana była w dwóch etapach. W 2009r. ukończony został pierwszy, 6,2-kilometrowy etap budowy. Na rozpoczęcie drugiego etapu mieszkańcy czekali 5 lat. Oddany dziś odcinek kończy się na rondzie Strugi. W przyszłości będzie to fragment drogi ekspresowej, która połączy Śląsk z wybrzeżem, drogi, której przebieg ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego nie tylko województwa wielkopolskiego, ale całej zachodniej Polski.

- Dziś chciałbym podziękować wszystkim, którzy przez te 10 lat - tutaj lokalnie i w Warszawie - nie tracili nadziei. Ta nadzieja doprowadziła do tego, że dziś możemy obserwować przejazdy samochodów – mówił podczas uroczystego otwarcia II etapu obwodnicy Ostrowa Krzysztof Kondraciuk, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.        

Mieszkańcy miasta długo czekali na zakończenie inwestycji. Decyzję o budowie obwodnicy wydał ówczesny wojewoda wielkopolski już 6 września 2007 roku. Budowa rozpoczęła się pod koniec 2014 roku. Koszt robót wynikający z przetargu to prawie 285 mln zł., z czego dofinasowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło 174 mln zł.

- Jest to radosny dzień dla mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego, ponieważ uciążliwości związane z przejazdem wielu tysięcy aut przez centrum miasta zostaną znacznie zmniejszone. Takie czynniki jak hałas, powietrze, kwestia bezpieczeństwa, czy przemieszczania się w godzinach szczytu znacznie się poprawi. Mam jeszcze jedno marzenie - polega ono na tym, aby obwodnice Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina i Kępna połączyć z Kórnikiem, by dzięki temu powstała droga S11, która jest komunikacyjnym kręgosłupem Wielkopolski i bardzo ważną inwestycją z punktu widzenia całego kraju – stwierdził Andrzej Dera, minister w Kancelarii Prezydenta RP.  

Budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego to jedna z dziewięciu dużych inwestycji drogowych realizowanych obecnie w Wielkopolsce przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przy udziale środków Unii Europejskiej.

- Niezmiernie się cieszę, że jako ostrowianka mogę być i uczestniczyć w tym wyjątkowym dniu Ostrowa Wielkopolskiego. Dziś cieszymy się z tego, że ruch tranzytowy z Ostrowa Wielkopolskiego zostanie wyprowadzony, a ostrowianie będą żyli w komforcie i bezpiecznie. Należy zwrócić uwagę, że Wielkopolska może zasługiwać na miano prymusa w realizacji inwestycji drogowych. Niedawno, bo w maju oddano obwodnice Gniezna, dziś Ostrowa, w sierpniu oddajemy obwodnicę Jarocina, a za rok Kępna. Przede wszystkim zależy nam na tym, aby po wielkopolskich drogach jeździło się bezpiecznie – wyliczała Marlena Maląg, wicewojewoda wielkopolski.  

Dwujezdniowa ekspresowa droga uwolni Ostrów od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwi szybką i bezpieczną podróż. Nowa trasa ekspresowa jest doskonale skomunikowana z innymi, kluczowymi dla miasta drogami, poprzez węzły Ostrów Wielkopolski Wschód i Ostrów Wielkopolski Południe. Komunikację lokalną zapewniają nowe drogi dojazdowe, a bezpieczeństwo ruchu bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne z zastosowaniem 15 obiektów inżynierskich.

- Koniec wieńczy dzieło, a ten koniec jest wspaniały i imponujący. Czekaliśmy na ten szczęśliwy finał prawie 10 lat, ale dziś możemy powiedzieć, że warto było. W imieniu wdzięcznych mieszkańców naszego pięknego miasta chciałam podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tej inwestycji. Stronie rządowej, stronie parlamentarnej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, stronie samorządowej, bo przecież i my samorządowcy czynnie wspieraliśmy tę inwestycję i reagowaliśmy na problemy w jej trakcie. Dziękuję za to, że traktowaliście nas Państwo, jako pełnoprawnych partnerów, kiedy przyszło nam rozwiązywać takie problemy, jak na przykład przejście rowerowe na węźle Czekanów, kiedy trzeba było rozwiązać temat układu drogowego w rejonie ulicy Kaliskiej, kiedy w końcu trzeba było dokończyć ulicę Wylotową, aby skomunikować Ostrów Wielkopolski z obwodnicą. Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję za tę inwestycję. Mam nadzieję, że będzie ona służyła nie tylko kierowcom, ale przede wszystkim tym ostrowianom, którzy są już bardzo zmęczeni faktem, że ruch tranzytowy prowadzi przez nasze miasto, pod ich oknami. Myślę, że jakość życia, dzięki tej inwestycji, będzie w Ostrowie zdecydowanie większa – podsumowała Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.  


Przypomnijmy: Podpisanie umowy nastąpiło 10 października 2014 r. Wykonawca – konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe S.A. i Mota-Engil Engenharia – miał 24 miesiące na ukończenie robót (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Wartość robót budowlanych to prawie 285 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to 174 mln zł. Nadzór inwestorski nad całością robót prowadziła firma Lafrentz – Polska Sp. z o.o.

Biuro Prasowe

bprasowe@umostrow.pl

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x