Tradycyjnie, pierwszego dnia maja, mieszkańcy Ostrowa mieli okazję, by z bliska przyjrzeć się niektórym inwestycjom realizowanym w naszym mieście. Tegoroczny objazd cieszył się znakomitą frekwencją. – Cieszy bardzo, że coraz więcej ostrowian przyjmuje nasze zaproszenie i bierze udział w objeździe. Dobrze, że interesują się rozwojem miasta, że zadają pytania i są w tym temacie coraz bardziej zorientowani – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa.
Spod ostrowskiego Urzędu Miejskiego wyruszyły dwa przejazdy – o godzinie 9.00 i 12.00. Objazd cieszył się znakomita frekwencją - z zaproszenia prezydent miasta skorzystało kilkuset ostrowian. W tym roku na mapie objazdu znalazły się inwestycje, których realizacja dobiega właśnie końca – II etap obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego, modernizacja Basenu Miejskiego i budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 9. Dodatkowo uczestnicy objazdu odwiedzili Publiczne Przedszkole nr 3, które oddane zostało do użytku w ubiegłym roku. Spotkanie było również okazją do poinformowania o działaniach miasta na rzecz poprawy jakości ostrowskiego powietrza.
W każdym z autobusów znajdował się narrator, który przybliżał mieszkańcom miejsca znajdujące się na trasie przejazdu. Przewodnikami byli radni Alojzy Motylewski i Łukasz Jędrzejak oraz pracownicy Urzędu Miejskiego. Autobusami podróżowała także prezydent Beata Klimek, która osobiście dzieliła się z mieszkańcami swoimi planami oraz odpowiadała na ich pytania. Uczestnicy objazdu otrzymał ulotkę, która szczegółowo prezentowała inwestycje mające zostać zrealizowane do końca obecnej kadencji, a także najnowszy numer „Informatora Miejskiego Ostrów”.
W czasie przejazdu, na monitorach zamontowanych w autobusach, mieszkańcy miasta mogli obejrzeć spoty omawiające wydatkowanie 200 milionów złotych na inwestycje w Ostrowie w 2017 oraz 2018 roku.
- Sporo rozmawialiśmy o tym, co obecnie dzieje się w mieście, jakie mamy plany na następne lata, były również pomysły i sugestie. Ostrowianie są coraz lepiej zorientowani w miejskich działaniach. Pomocny jest w tym dostęp do informacji – obecnie również seniorzy korzystają z Internetu, do domów i mieszkań dostarczany jest miejski informator, sesje Rady Miejskiej transmitowane są „na żywo”. To bardzo istotne zjawisko – ostrowianie wiedzą, co jest miastu potrzebne, ale zdają też sobie sprawę z tego, na co miasto stać. Tego typu spotkania z mieszkańcami to moja ulubiona aktywność jako prezydenta miasta. Liczę, że spędzili ten dzień równie miło, jak ja – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Hala Sportowa przy SP nr 9
Budowa hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 9 jest już na ostatniej prostej. Trwają prace wykończeniowe wewnątrz budynku. Od września uczniowie szkoły będą odbywać lekcje wychowania fizycznego w komfortowych warunkach. Na budowę hali miasto pozyskało dotację w wysokości 1,8 mln zł z Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Projekt hali sportowej sporządzono w technologii energooszczędnej. Pierwsza, sportowa kondygnacja, poza salą sportową, mieścić będzie m.in. szatnie i zaplecze sanitarne. Będzie tu także sala fitness/siłownia oraz sklepik. To wszystko stworzy szkolne centrum sportowe. Na piętrze łącznika, który spina budynek szkolny z halą sportową, zlokalizowane zostały cztery jasne i przestronne sale dydaktyczne, których brakowało szkole.
Zagospodarowany zostanie też dziedziniec między halą a szkołą, dzięki czemu uczniowie będą mieli przyjemne miejsce, gdzie będą mogli spędzać przerwy.
W budynku zamontowane zostały już specjalne ekrany, które mają wygłuszać hałas i poprawiać akustykę sali sportowej. Inwestycja kosztuje nieco ponad 7,5 mln zł, a wykonawca zaoferował 10-letni okres gwarancji na wykonane przez nią roboty budowlane. Cały budynek przystosowany będzie dla osób niepełnosprawnych.
Prace zakończą się w lipcu tego roku.
Basen Miejski
Dobiega końca modernizacja ostrowskiego basenu. Składa się on z trzech niecek. Największa – rekreacyjna – będzie miała lustro wody ok. 912 metrów kwadratowych, w jej obrębie wydzielone zostały 3 tory pływackie o długości 25 metrów. Oprócz tego będą też niecki rekreacyjna i dziecięca.
W basenie rekreacyjnym zamonotowano dświetlenie tafli wody. Pozwoli ono nie tylko uzyskać imponujący efekt wielokorowego podświetlenia, ale także umożliwi tzw. „pływanie wieczorne”. Na terenie obiektu zamontowane zostały także trzy zjeżdżalnie: szeroka zjeżdżalnia rodzinna, kręta anakonda, a dla nieco starszych – kamikaze.
W budynku, który stanął na terenie basenu znajdować się będą kasy, pomieszczenie ratowników, pomieszczenie do udzielania pierwszej pomocy, a także sanitariaty i część techniczna. Ma tam też powstać bar oraz ogródek gastronomiczny.
Zagospodarowany zostanie także teren wokół basenu. Mieszkańcy będą mogli korzystać z tarasów ziemnych, ławek, pryszniców i trawiastej plaży o powierzchni ponad 3 tys. metrów kwadratowych. Wokół niecek nasadzona zostanie nowa zieleń.
Publiczne Przedszkole nr 3
Od września ubiegłego roku na Osiedlu „Pruślin” funkcjonuje Publiczne Przedszkole nr 3. Budynek wykonany został w nowoczesnej technologii energooszczędnej.
W obiekcie znalazły się cztery oddziały przedszkolne dla 25 dzieci każdy. W skład każdego oddziału wchodzi sala przedszkolna, toalety, w tym toaleta dla niepełnosprawnych oraz dwa pomieszczenia pomocnicze. Każdy oddział posiada bezpośrednie wyjście na plac zabaw, na którym znajdują się m.in.: huśtawki, piaskownica oraz zestaw sprawnościowy.
Przy tarasie budynku przewidziano miejsce do samodzielnych upraw kwiatowych, warzywnych, owocowych i ziołowych pielęgnowanych w ramach zajęć na świeżym powietrzu.
Każda z sal wyposażona jest również w tablicę multimedialną i ma przypisany swój wiodący kolor- zielony, różowy, pomarańczowy i niebieski- dzięki czemu nawet najmniejszym maluchom będzie łatwo poruszać się po obiekcie.
Budynek przedszkola jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Przy przedszkolu powstał również parking na 19 samochodów. Ciekawostką jest również elewacja przedszkola, która posiada mobilne elementy- w tej chwili budynek zdobią kwiatki, ale w okresie jesiennym czy zimowym elementy te będą wymieniane, nadając mu nowy wygląd.
Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego – II etap
Realizowany II etap obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego jest kontynuacją I etapu obwodnicy, który został przekazany do użytkowania pod koniec 2009 roku. Dzięki wybudowaniu II etapu obwodnicy ruch tranzytowy przeniesie się z miasta na obwodnicę. Spowoduje to skrócenie czasu przejazdu drogą krajową nr 11 oraz usprawni ruch w kierunku Poznań – Ostrów – Katowice oraz Kalisz – Ostrów – Wrocław. Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego otwarta będzie w lipcu tego roku.
Projektowany II etap obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego zlokalizowany jest w ciągu drogi ekspresowej S11. Budowana trasa w połączeniu z istniejącymi I etapem drogi S-11 w znacznej części przejmie ruch tranzytowy z istniejącej drogi krajowej 11, biegnącej przez centrum miasta. Ma to spowodować lepszą obsługę ruchu, krótszy czas podróży i poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz zapewnić niezbędny poziom komfortu jazdy.
Ostrów Wielkopolski kontra niska emisja
Jeszcze w tym roku na ostrowskich ulicach pojawią się cztery autobusy z napędem elektrycznym oraz trzy z silnikami diesla, spełniającymi restrykcyjną normę emisji zanieczyszczeń Euro 6.
To część wspólnego projektu miasta, MZK oraz spółki Oświetlenia Uliczne i Drogowe, który dotyczy unowocześnienia transportu miejskiego oraz wdrożenie innych działań pozwalających na zmniejszenie zanieczyszczenia ostrowskiego powietrza.
Wspólny projekt zakłada też inne działania. W Ostrowie powstaną dwie stacje roweru miejskiego, a także parking buforowy. Kolejnym działaniem w tym zakresie będzie wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem drogowym, który pozwoli uzyskać dla jeżdżących autobusów efekt „zielonej fali” na sygnalizacjach świetlnych. W ramach projektu zmodernizowane zostanie oświetlenie uliczne w osiedlach: Nowe Parcele i Parcele Zacharzewskie.
Wartość tego projektu to 21 milionów złotych przy dofinansowaniu z WRPO w wysokości blisko 15 milionów złotych. W projekt zaangażowany jest także OZC, którego energia zasilać będzie ostrowskie pojazdy. To pierwsze w Polsce autobusy zasilane tego typu „zieloną” energią
Autobusy będą także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Będą tu dwa miejsca na wózki inwalidzkie z pasami bezpieczeństwa. W autobusie będzie wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich oraz dziecięcych.
W pojazdach zamontowane będą m.in. ładowarki USB - podczas jazdy będzie można doładować sobie telefon, bądź tablet, a także skorzystać z darmowego Wi-Fi.