Ilustracja do artykułu:  Projekt Erasmus + „Health Education and Learning” w SP9

Projekt Erasmus + „Health Education and Learning” w SP9

15-03-2019

W ramach realizowanego w Szkole Podstawowej nr 9 projektu Erasmus +, w  dniach 3 - 9 marca 2019 r. zorganizowana została druga mobilność, tym razem do Grecji. Wychowankowie ostrowskiej dziewiątki: Maria Michałowska – Rzeźnik – (kl. 5c), Julia Maleszka – (kl. 7b), Jakub Świtalski – (kl. 5i) oraz Krzysztof Kulak – (kl. 7c) wraz
z opiekunami: dyrektorem SP9 panią Justyną Uciechowską oraz koordynatorem projektu panią Ewą Sobczak, wybrali się w daleką podróż, którą rozpoczęli od zwiedzania przepięknych Aten, gdzie spotkali się z pozostałymi uczestnikami projektu – przedstawicielami szkół z Włoch, Bułgarii, Litwy oraz Turcji. Pierwszego dnia, wraz z greckim koordynatorem programu Erasmus +, uczniowie i ich opiekunowie zwiedzali Akropol, odwiedzili też muzeum poświęcone Stavros Niarchos (znanemu greckiemu rzeźbiarzowi), a w godzinach wieczornych dotarli do miasteczka Karpenissi. We wtorek, 5 marca, odbyło się oficjalne przyjęcie delegacji. Uroczystość miała miejsce w Centrum Konferencyjnym Karpenissi. Gospodarze - nauczyciele i uczniowie przygotowali oryginalną i imponującą prezentację na temat sportu i zdrowia. Cała ceremonia nawiązywała w swej tematyce do starożytnej Grecji oraz  kultury minojskiej. Nie zabrakło hymnów wszystkich krajów biorących udział w projekcie, zagranych przez muzyków z Filharmonii Karpenissi. W spotkaniu uczestniczył  biskup George, burmistrz Karpenisi, zastępca burmistrza odpowiedzialny za edukację, pani Garila oraz delegacje uczniów i nauczycieli z innych szkół w mieście. Kiedy część oficjalna dobiegła końca, uczniowie z poszczególnych krajów zaprezentowali, w języku angielskim, swoje prace  na temat zdrowia rozpatrywanego w kategoriach dobra kulturowego i społecznego. Tego samego dnia, w samo południe, delegacje odwiedziły zastępcę wojewody pana Tassiosa oraz burmistrza Karpenissi pana Souliotisa, z którymi to wymieniły prezenty i wzajemne zaproszenia do swoich krajów. Po południu nauczyciele uczestniczyli w międzynarodowym seminarium na temat wykorzystania technik teatralnych w codziennym nauczaniu. W środę(6 marca), zarówno uczniowie, jak i nauczyciele wzięli udział w ciekawych warsztatach.
Pierwsze z nich, pod hasłem Podróż żywności, okazały się prawdziwą, eksperymentalną lekcją dotyczącą narządów układu trawiennego. W trakcie zajęć pani Vasiliki Giannoulakou wykorzystała  codzienne  materiały, a cały przekaz z pewnością na długo pozostanie w pamięci najmłodszych. Drugie zajęcia nosiły tytuł Funkcjonowanie serca i prowadzone były przez nauczycieli wychowania fizycznego: Dinę Kontometrou i Dimitrę Voutseli. Dzięki zaproponowanej formie spotkania, możliwa stała się prezentacja dużego modelu mięśnia sercowego namalowanego na podłodze z „korytarzami” prezentującymi żyły. Dzieci wykonywały ćwiczenia kinetyczne przedstawiające komórki krwi i zamieniały „kapelusze”na głowach w taki sposób, aby zrozumieć funkcję dotlenienia krwi. Jednocześnie odkryły, że ćwiczenia fizyczne pomagają usprawnić czynność serca i układu krążenia. Kolejne warsztaty zatytułowane były Tradycyjne metody medyczne i przybliżyły zebranym sposoby wykorzystywania techniki teatralnej. Dzięki temu pani Bika w niezwykle obrazowy sposób przedstawiła sposób leczenia chorób w dawnych czasach. Zaprezentowane zostało między innymi tradycyjne stawianie  baniek. Wszystkie podjęte działania miały na celu pokazanie młodym ludziom, jak duży jest postęp w medycynie oraz w jaki sposób zmienia się jakość usług medycznych. Niwelowanie problemów zdrowotnych i wykorzystywanie nowoczesnych technologii wpływa przecież na wydłużanie długości i poprawę jakości życia. W ulu – to hasło kolejnych warsztatów. Przeprowadziła je pani Dimitra Apostolopoulou - nauczyciel języka angielskiego. Innowacyjne zajęcia na temat pszczół i produkcji miodu przybliżały informacje na temat wartości odżywczych i leczniczych tego niezwykłego produktu. Wykorzystanie ruchu klasowego oraz środków artystycznego przekazu wyjaśniło dzieciom i dorosłym proces produkcji oraz strukturę społeczną miejsca, w którym „mieszkają” pszczoły. W czwartek -  7 marca, ostatniego dnia pobytu w Karpenissi, goście kontynuowali trening na warsztatach. Tym razem spotkanie zostało poświęcone ziołom i ich wykorzystaniu w poszczególnych krajach. Każdy zagraniczny zespół przywiózł, a później zaprezentował zioła charakterystyczne dla jego ojczyzny. Przygotowane napary były degustowane przez wszystkich uczestników warsztatów, którzy dzielili się spostrzeżeniami i wymieniali ich niezwykłe właściwości zdrowotne. Ponadto tego samego dnia zorganizowano wyjazd się do  klasztoru Proussos, aby oddać cześć Świętemu Obrazowi Matki Boskiej. Wieczorem odbyła się oficjalna kolacja pożegnalna, na którą zaproszono również rodziców, którzy gościli dzieci odwiedzające Grecję. Podczas imprezy wymieniono nagrody i wręczono certyfikaty uczestnictwa. Następnego dnia delegacje z poszczególnych szkół wyruszyły do Aten, zatrzymując się po drodze w Termopilach i Delfach.
W sobotę wszyscy uczestnicy projektu musieli się pożegnać. Pełni niesamowitych wrażeń, ciepłych uczuć i wspomnień, wyruszyli w drogę powrotną. Kolejna mobilność zaplanowana w ramach projektu Erasmus + już w maju. Tym razem celem zagranicznej podróży będzie Litwa.
 

Opracowała: Ewa Sobczak




Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x