W ubiegłym roku, w ramach systemu ostrowskiej teleopieki, wykonane zostały 132 połączenia alarmowe. W niektórych przypadkach konieczne było wezwanie karetki pogotowia. System pozwala na wezwanie pomocy w każdych okolicznościach – niezależnie, czy jest to pomoc medyczna, zagrożone jest bezpieczeństwo, czy po prostu potrzebne jest wsparcie. 18 stycznia br. rusza już szósta edycja teleopieki.
- W 2016 roku wprowadziliśmy w naszym mieście pilotażowy program dla seniorów, który miał na celu zwiększenie ich poczucia bezpieczeństwa, ale także zagwarantować, że w potrzebie nie zostaną bez pomocy. W tym pierwszym, testowym roku, wzięło w nim udział 30 ostrowian. Program się sprawdził, zatem liczba ta została zwiększona do 60. I tak jest do dziś. Warto pamiętać, że teleopieka finansowana jest z budżetu Miasta - użytkownik nie ponosi żadnych kosztów - mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Usługa adresowana jest do osób samotnych, starszych, niepełnosprawnych po 60. roku życia. System ten oparty jest na działaniu dwóch elementów składowych - to bransoletka wyposażona w przycisk SOS oraz urządzenie GPS i detektor upadku.
- By wezwać pomoc należy nacisnąć przycisk SOS, za pomocą którego nawiązuje połączenie z całodobowym telecentrum opieki, które stanowi drugi element systemu. Dzięki zgromadzonym wcześniej informacjom centrum od razu identyfikuje osobę zgłaszającą. Informacje - imię, nazwisko, adres - są w razie potrzeby przekazywane służbom ratunkowym skracając ich czas dotarcia na miejsce – wyjaśnia Dorota Krysiak-Molenda, kierownik Dziennego Domu „Senior+”.
Dzienny Dom dysponuje 60. urządzeniami do świadczenia usługi teleopieki. Jako pierwsze otrzymają je osoby, które wcześniej z systemu nie korzystały.
Co należy zrobić, by zostać użytkownikiem systemu teleopieki?
1. Zgłosić się do Dziennego Domu „Senior+” w Ostrowie Wielkopolskim przy ul. Limanowskiego 17, (tel. 62 720 48 26), by zapoznać się z usługą teleopieki.
2. Wypełnić i podpisać stosowne formularze niezbędne do realizacji usługi.
By móc przystąpić do programu należy być osobą sprawną do użycia czerwonego przycisku alarmowego.
Statystyki - 2020 r.
- 90 połączeń zostało wykonane przez seniorów i zweryfikowane przez telecentrum to kontrola działania systemu teleopieki, ale także połączenia przypadkowe,
- 42 połączenia wykonane przez seniorów zostały zakończone interwencją. To:
* 4 połączenia z lekarzem – konsultacja odnośnie stanu zdrowia,
* 7 razy operator telecentrum wezwał pogotowie ratunkowe,
* 31 połączeń dotyczyło przeprowadzenia rozmowy wspierającej/kontrolnej odnośnie stanu zdrowia z operatorem telecentrum.