Ilustracja do artykułu:  10-latki czytają „Pana Tadeusza”

10-latki czytają „Pana Tadeusza”

26-04-2018

Jak zachęcić 10-latków do czytania „Pana Tadeusza”? Jak sprawić, żeby dzieci ten tekst zrozumiały? Pani Elżbieta Gibasiewicz- Stasiak ze Szkoły Podstawowej nr 14 zna odpowiedź na te pytania. Wspólnie z uczniami klasy IV a, czytała bowiem fragmenty „Pana Tadeusza”   w wyjątkowo aktywny sposób. Poniżej relacja z poszczególnych części pracy na lekcji.

 

Omawiany fragment:

Mickiewicz A., „Pan Tadeusz” Księga II „Zamek” wersy 493 – 510

 

(…) Tace ogromne, w kwiaty ślicznie malowane,

Na nich kurzące wonnie imbryki blaszane

I z porcelany saskiej złote filiżanki;

Przy każdej garnuszeczek mały do śmietanki.

Takiej kawy jak w Polszcze nie ma w żadnym kraju(…)

 

Na początek uczniowie  dowiedzieli się, że inspiracją dla tego literackiego obrazu był jeden    z wielu pobytów Mickiewicza w Wielkopolsce, dokładnie w pałacu w Śmiełowie.

Czytaniu tego fragmentu towarzyszył dźwięk odkładanych na spodeczki filiżanek, zapach kawy, herbaty i ciasteczek.. Na tą okazję sala lekcyjna zamieniła się w kawiarnię…

 

Omawiany fragment:

Mickiewicz A., „Pan Tadeusz” księga III, wersy 264-293

 

(…) Grzybów było w bród: chłopcy biorą krasnolice,
Tyle w pieśniach litewskich sławione lisice,
Co są godłem panieństwa, bo czerw ich nie zjada,
I dziwna, żaden owad na nich nie usiada.
Panienki za wysmukłym gonią borowikiem,
Którego pieśń nazywa grzybów pułkownikiem (…)

Efektem pracy z tym tekstem były „Soplicowskie atlasy grzybów”

Omawiany Fragment:

Mickiewicz A., "Pan Tadeusz" księga XII wersy 264-293

 

(…) Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące(…)

 

Tak malowniczo opisany zachód słońca prowokował do pracy artystycznej, powstały więc piękne, niektóre trójwymiarowe prace.

Na koniec spotkania z klasykiem odwołano się do wielopokoleniowej tradycji pracy z tym  dziełem. Jak wiadomo, nasi przodkowie uczyli się tego tekstu na pamięć i często przepisywali go ręcznie, pięknym kaligraficznym pismem. Uczniowie IV a podjęli to wyzwanie i kolejne ćwiczenia kaligrafii wykonali właśnie na fragmencie „Pana Tadeusza”.

 

Źródło: Szkoła Podstawowa nr 14

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x