Jak zachęcić 10-latków do czytania „Pana Tadeusza”? Jak sprawić, żeby dzieci ten tekst zrozumiały? Pani Elżbieta Gibasiewicz- Stasiak ze Szkoły Podstawowej nr 14 zna odpowiedź na te pytania. Wspólnie z uczniami klasy IV a, czytała bowiem fragmenty „Pana Tadeusza” w wyjątkowo aktywny sposób. Poniżej relacja z poszczególnych części pracy na lekcji.
Omawiany fragment:
Mickiewicz A., „Pan Tadeusz” Księga II „Zamek” wersy 493 – 510
(…) Tace ogromne, w kwiaty ślicznie malowane,
Na nich kurzące wonnie imbryki blaszane
I z porcelany saskiej złote filiżanki;
Przy każdej garnuszeczek mały do śmietanki.
Takiej kawy jak w Polszcze nie ma w żadnym kraju(…)
Na początek uczniowie dowiedzieli się, że inspiracją dla tego literackiego obrazu był jeden z wielu pobytów Mickiewicza w Wielkopolsce, dokładnie w pałacu w Śmiełowie.
Czytaniu tego fragmentu towarzyszył dźwięk odkładanych na spodeczki filiżanek, zapach kawy, herbaty i ciasteczek.. Na tą okazję sala lekcyjna zamieniła się w kawiarnię…
Omawiany fragment:
Mickiewicz A., „Pan Tadeusz” księga III, wersy 264-293
(…) Grzybów było w bród: chłopcy biorą krasnolice,
Tyle w pieśniach litewskich sławione lisice,
Co są godłem panieństwa, bo czerw ich nie zjada,
I dziwna, żaden owad na nich nie usiada.
Panienki za wysmukłym gonią borowikiem,
Którego pieśń nazywa grzybów pułkownikiem (…)
Efektem pracy z tym tekstem były „Soplicowskie atlasy grzybów”
Omawiany Fragment:
Mickiewicz A., "Pan Tadeusz" księga XII wersy 264-293
(…) Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące(…)
Tak malowniczo opisany zachód słońca prowokował do pracy artystycznej, powstały więc piękne, niektóre trójwymiarowe prace.
Na koniec spotkania z klasykiem odwołano się do wielopokoleniowej tradycji pracy z tym dziełem. Jak wiadomo, nasi przodkowie uczyli się tego tekstu na pamięć i często przepisywali go ręcznie, pięknym kaligraficznym pismem. Uczniowie IV a podjęli to wyzwanie i kolejne ćwiczenia kaligrafii wykonali właśnie na fragmencie „Pana Tadeusza”.
Źródło: Szkoła Podstawowa nr 14