Od 1 czerwca tego roku instytucje finansowe takie jak banki przy zawieraniu umowy kredytu lub pożyczki mają obowiązek weryfikować, czy numer PESEL klienta jest zastrzeżony. Tymczasem już od połowy listopada ubiegłego roku udostępniona została dla obywateli możliwość zastrzegania swojego numeru PESEL.
Co to oznacza w praktyce? Jest to usługa, dzięki której do minimum ograniczone zostaną próby wyłudzeń i oszustw oraz wykorzystywania PESEL-u bez zgody i wiedzy właściciela. Jeśli skorzystamy z usługi zastrzeżenia numeru PESEL nikt nie weźmie na Ciebie kredytu, nie kupi sprzętów na raty, nie sprzeda nieruchomości bez wiedzy i zgody właściciela, nie wyrobi duplikatu karty SIM. W skrócie, nikt nie wykorzysta numeru PESEL bez wiedzy jego właściciela.
Zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać:
- elektronicznie za pośrednictwem strony → www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie potwierdzając je profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym;
- poprzez aplikację mObywatel;
- w swoim banku;
- tradycyjnie poprzez wypełnienie papierowego formularza i złożenie go w dowolnym urzędzie na terenie całej Polski.
- Do tej pory w ostrowskim urzędzie złożono ponad 400 wniosków o zastrzeżenie numeru PESEL. W ostrowskim urzędzie taki wniosek można złożyć w Referacie Ewidencji Ludności, na I piętrze, pokój nr 117. Usługa jest realizowana od razu – tłumaczy Agnieszka Rzeźnik, kierownik Referatu Ewidencji Ludności, Dowodów Osobistych i Spraw Mieszkaniowych w ostrowskim urzędzie.
Pracownik urzędu przyjmuje wniosek, wprowadza go do systemu i wydaje potwierdzenie zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
Zastrzeżenie numeru PESEL w żaden sposób nie zablokuje możliwości rejestracji do lekarza, realizacji recepty czy załatwienia sprawy urzędowej.