Ilustracja do artykułu: PROJEKT ERASMUS+ - DELEGECJA SP 9 W TURCJI

PROJEKT ERASMUS+ - DELEGECJA SP 9 W TURCJI

04-11-2019

W dniach 20 – 26 października 2019 roku delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II wzięła udział w czwartej już mobilności w ramach Programu Erasmus+ „Health Education and Learning (H.E.A.L.)”, który realizowany jest od roku ze szkołami partnerskimi z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji. Tym razem spotkanie odbywało się w Akhisar  w Turcji. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim troje uczniów: Nadia Napieralska (kl. VII a), Weronika Kurczaba (kl. VII d) oraz Karol Nieruchalski (kl. VI i). Opiekę nad uczniami sprawowały panie Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu) oraz Ewa Mucha-Lewicka. Hasło przewodnie wizyty to „Jak radzić sobie z niepokojem, strachem i stresem”.

Niezwykła podróż zaczęła się już o północy, kiedy to w pełnych entuzjazmu nastrojach delegacja Szkoły Podstawowej nr 9 udała się na lotnisko Okęcie. W Izmirze samolot wylądował w godzinach popołudniowych, gdzie czekała już delegacja z zaprzyjaźnionej szkoły. Kiedy dwie godziny później polska grupa dotarła do Akhisar, na uczniów czekały już rodziny, u których mieli zamieszkać przez najbliższe 6 dni. Od chwili powitania było jasne, że Nadia, Weronika i Karol nie mogli trafić lepiej!

Akhisar to miasto w prowincji Manisa, w regionie Morza Egejskiego w zachodniej Turcji i zostało wzniesione na ruinach miasta Thyatira we wczesnych latach chrześcijaństwa. Region słynie ze znakomitej jakości oliwy z oliwek i oliwek.  

Poniedziałek rozpoczął się od wizyty w szkole, podczas której delegacja gościła na lekcjach u kilku zespołów klasowych. Zachwycające były powitania w języku polskim, których dzieci tureckie nauczyły się z okazji przyjazdu polskich gości. Bardzo miłym akcentem były również regionalne upominki, które reprezentacja każdego kraju otrzymała od poszczególnych klas. Tego dnia zarówno uczniowie, jak i nauczyciele wzięli udział w warsztatach „Wyrób terakoty” i „Sztuka malarstwa na wodzie”, w efekcie czego powstały ciekawe  i niepowtarzalne prace. Kolejnym punktem programu tego dnia była wizyta u prezydenta miasta Akhisar oraz spotkanie z komendantem policji tegoż miasta.

Wtorek zaczęto od ceremonii powitalnej, podczas której delegacje poznały bliżej specyfikę szkoły i kultury tureckiej. Najbardziej emocjonującym punktem przedstawienia okazała się piosenka „Heal the world” wykonana przez uczniów i nauczycielkę tureckiej szkoły. Następnie wszyscy partnerzy mieli zaszczyt złożenia wizyty organowi administracji rządowej prowincji Manisa (odpowiednik funkcji wojewody). Po obiedzie zwiedzano Muzeum Historii Medycyny oraz Meczet Sułtana w Manisie. Wizyta w Parku Narodowym Sipil okazała się przemiłą niespodzianką, podczas której uczniowie i nauczyciele odbyli ćwiczenia oddechowe na pięknie położonym tarasie widokowym.

W kolejny dzień delegacja Polski wkroczyła z … Oskarem, gdyż tego dnia każda ze szkół przedstawiała przygotowane przez siebie prezentacje dotyczące sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Następnie nagradzano je w sześciu poszczególnych kategoriach, i tak Oskar za najlepsze efekty wizualne trafił na ręce reprezentacji Polski.  Po obiedzie uczestnicy spotkania udali się na lekcje historii i geografii w plenerze, podczas której zwiedzili akropol w Bergamie i odwiedzili wyspę Cunda. Już wizyta w Bargamie uświadomiła uczestnikom wyprawy, że Turcja to kraj nieprzeciętnie bogaty kulturowo i historycznie, jednak nie były to wszystkie atrakcje, jakie  w tej tematyce przygotowano.

Na czwartek zaplanowano warsztaty „Niepokój i strach”, co pozwoliło poznać mechanizmy powstawania tych emocji oraz ich niwelowania. Następnie odbyły się warsztaty „Taniec ludowy”, podczas których członkowie delegacji mogli nauczyć się podstawowych kroków tureckiego tańca narodowego Zebekiko. Następnie odbyto wizytę w lokalnym Muzeum Archeologicznym, w którym zgromadzono bogactwo znalezisk regionu sprzed 6000 lat p.n.e. Dzień zakończył się kolejnym seminarium „Stres związany z egzaminami”, podczas którego można było poznać mechanizmy powstawania stresu i sposobów jego redukowania.    

Piąty dzień był dniem wizyty w ruinach starożytnego miasta Efez, domu Dziewicy Maryi i Muzeum w Efezie. Spacer przez imponujące stanowisko archeologiczne (wpisane na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO) pozwolił przenieść się na kilka chwil w czasie i ponownie uświadomił, jak bogatym historycznie krajem jest Turcja. Po intensywnym zwiedzaniu grupy udały się na nocleg w Izmirze, gdyż następnego dnia delegacje wyjeżdżały do swoich ojczyzn.  

Opisana podróż była już czwartym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ H.E.A.L. Kolejne spotkanie odbędzie się już w grudniu we Włoszech,a uczniowie i nauczyciele w niej uczestniczący zostali już wybrani. Zaangażowanie uczniów w tego typu aktywności niesie ze sobą niewątpliwie szereg korzyści, jak np. możliwość zastosowania języka obcego w autentycznych sytuacjach, poznanie kultury, tradycji i historii kraju goszczącego czy zawarcie przyjaźni z przedstawicielami innych narodowości. Takie spotkania pozostawiają także w umysłach uczniów niezapomniane wrażenia, które z pewnością czynią ich bardziej otwartymi i kształtują umiejętność odnalezienia się w ciągle zmieniającym się świecie.

Opracowała: E. Mucha-Lewicka  

                                                                                                      

 

 

 

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x