Rozpoczęły się prace przy budowie Centrum Przesiadkowego, które powstanie na terenach pomiędzy ulicą Wojska Polskiego i Dworcową. Inwestycja to część ogromnego projektu - Unowocześnienie transportu miejskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi – na który miasto pozyskało blisko 32 miliony złotych.
Zadaniem nowego Centrum będzie zapewnienie wygodnej przesiadki i oczekiwania pomiędzy komunikacją miejską, regionalną i dalekobieżną.
– Chcemy zaoferować mieszkańcom alternatywę dla samochodu, czyli osiągnięcie celu podróży w jak najdogodniejszych warunkach – dzięki skróceniu czasu podróży i poprawieniu komfortu podróżowania. Gdyby część podróżujących po mieście, zamiast swojego samochodu wybrało alternatywny sposób przemieszczania, pozytywnie wpłynęłaby na jakość naszego powietrza - tłumaczy Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Budowa Centrum Przesiadkowego to inwestycja w rozwój ostrowskiej infrastruktury transportu publicznego, system roweru miejskiego, parking. To wszystko ma zachęcić mieszkańców do odbywania podróży wieloetapowych przy wykorzystaniu czterech form transportu: komunikacji autobusowej, rowerowej, samochodowej i kolejowej (odległość 300 m od dworca PKP). Centrum będzie koordynować zakres usług różnych przewoźników oraz ich rozkłady jazdy tak, by jak najlepiej dopasować godziny odjazdów i przyjazdów do potrzeb użytkujących. Poza tym dostępny tam będzie również rozkład jazdy PKP, by jak najlepiej skoordynować proces przesiadania się.
- Z i do centrum będą jeździć autobusy podmiejskie, co ułatwi przesiadanie się również osobom spoza Ostrowa, by mogły kontynuować podróż do centrum lub do innej części miasta – dodaje Beata Klimek.
Środki na powstanie Centrum pochodzą z tzw. ZITów, czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do ogłoszonego przez miasto przetargu zgłosiły się dwa podmioty. Korzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm, którego liderem jest DROMEX Firma Handlowo – Usługowa Roboty Drogowo – Budowlane Robert Pleśnierowicz, a jego członkiem WERBUD Roboty Drogowo – Budowlane Piotr Pleśnierowicz. Siedziba obu firm jest w Koźminie. Oferta opiewa na nieco ponad 6 mln zł.
W ramach inwestycji w rejonie ulic Wojska Polskiego i Dworcowej powstanie:
- budynek obsługi centrum przesiadkowego,
- wiata przesiadkowa,
- 5 przystanków autobusowych,
- 2 stacje ładowania autobusów,
- parking dla 37 samochodów osobowych (w tym dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych),
- 2 miejsca do ładowania samochodów osobowych,
- parking Kiss & Ride na 6 stanowisk (bardzo krótki czas postoju),
- stacja roweru miejskiego,
- parking na 50 rowerów,
- droga rowerowa i chodniki,
- zjazd z placu manewrowego na drogę lokalną,
- zieleń parkowa,
- mała architektura.
W sumie ponad 8700 m2 powierzchni.
Autorem projektu Centrum Przesiadkowego jest ostrowski architekt Wojciech Lepszy. Projekt zawiera również udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, m.in.: dostosowanie krawędzi chodników/peronów do poziomu podłogi obsługującego linię taboru, a także wyznaczenie miejsc do parkowania dla osób z niepełnosprawnościami w najbardziej dogodnych miejscach.
Zakończenie inwestycji zaplanowano na jesień bieżącego roku.
Działania zawarte w miejskim projekcie, którego częścią jest budowa Centrum, a którego wartość całkowita to ponad 42 miliony złotych, mają na celu ograniczenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery. To zakup kolejnych autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych (6 „elektryków i 3 diesel Euro 6 oraz infrastruktura – 5 biletomatów stacjonarnych i 50 mobilnych), modernizacja infrastruktury transportu publicznego (50 wiat przystankowych, 25 tablic elektronicznych), budowa ścieżek rowerowych z punktami napraw rowerów, rozbudowa systemu roweru miejskiego (kolejne dwie stacje), wdrożenie systemu zarządzania i organizacji ruchu (ITS), modernizacja oświetlenia ulicznego na terenie osiedli: Śródmieście oraz im. Jana Pawła II (wymiana 1158 szt. opraw oświetleniowych i 338 słupów oświetlenia drogowego).
- Część autobusów z przestarzałymi silnikami zastąpiona zostanie autobusami niskoemisyjnymi, czyli zmniejszy się emisja komunikacyjna. Wpływ na nią będzie mieć także wykorzystania transportu rowerowego i budowa Centrum Przesiadkowego – będziemy zatem namawiać do ograniczenia liczby podróży wykonywanych samochodami na rzecz rowerów i komunikacji publicznej. Modernizacja oświetlenia ulicznego na energooszczędne to z kolei zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Inwestycje to jedno, jednak równolegle prowadzić będziemy działania informacyjne i promocyjne. Do walki o czyste powietrze podchodzimy kompleksowo – zapewnia prezydent miasta.