5 kwietnia 2018 roku w Szkole Podstawowej Uczniów Kreatywnych w Ostrowie Wielkopolskim odbyła się prezentacja podsumowania projektu: „ Aktywna tablica”. Dzięki udziałowi w projekcie, szkoła pozyskała nowoczesny sprzęt dydaktyczny, który rozwija kompetencje uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zajęcia otwarte obserwowali zaproszeni goście – Przewodniczący Rady Miasta pan Marian Herwich, Radny Miasta pan Andrzej Kornaszewski oraz Dyrekcja Szkoły, przedstawiciele Rady Rodziców, a także nauczyciele. Ciekawą lekcję z zakresu nauk przyrodniczych z wykorzystaniem wielu atrakcyjnych i praktycznych funkcji monitora dotykowego przeprowadziła pani Teresa Stagraczyńska – nauczycielka fizyki i chemii. Tematem przewodnim zajęć było omówienie procesu fotosyntezy . Ze zjawiskiem tym uczniowie mogli zapoznać się poprzez obejrzenie filmu i obrazów graficznych, które stanowiły tło do notatek zapisywanych jednocześnie na ekranie. Podczas lekcji uczniowie wykonywali doświadczenia otrzymując gazy biorące udział w fotosyntezie. Przebieg tych doświadczeń , dzięki zamontowanej kamerze, każdy z uczestników zajęć mógł zobaczyć na ekranie. W trakcie lekcji wykorzystywano również możliwość wykonywania ćwiczeń interaktywnych.
Ćwiczenia interaktywne są zbliżone do elementów gier komputerowych lubianych przez uczniów. Uczeń rozwiązujący zadanie w formie ćwiczenia interaktywnego działa podobnie jak w grze. Szuka własnego rozwiązania, dzięki któremu zdobędzie punkty lub zwycięstwo. To współzawodnictwo z komputerem za pomocą tablicy interaktywnej pozwala mu na zaangażowanie się w omawiane zagadnienia i szybsze przyswojenie sobie materiału.
Niezwykle ciekawym elementem lekcji była gra dydaktyczna – kahoot. Zaproszeni goście oraz młodzież wzięli udział w quizie podsumowującym zajęcia. Na pytania mogli odpowiadać na dowolnym urządzeniu mającym przeglądarkę internetową, wystarczyło wejść na stronę kahoot.it i wpisać udostępniony przez nauczyciela pin. Uczestnicy odpowiadali na pytania w czasie rzeczywistym poprzez łatwy w obsłudze interfejs. Za prawidłowe odpowiedzi i utrzymanie się w limicie czasu przyznawane były punkty, a ich wynik wyświetlany na ekranie monitora. Na zakończenie wszyscy obejrzeli przepiękny film ukazujący atrakcyjne miejsca naszego kraju.
Stosując na lekcji sprzęt multimedialny do zilustrowania trudnych zjawisk, oddziaływano na wiele zmysłów, wykorzystując animacje i symulacje komputerowe. Efektem było pełne zaangażowanie uczniów, dzięki zrozumieniu oraz zapamiętaniu zagadnień przyrodniczych.
Źródło: Szkoła Podstawowa Uczniów Kreatywnych