Ilustracja do artykułu: PROJEKT ERASMUS+ „SCIENCE IN OUR HANDS” - DELEGECJA SP 9 W HISZPANII

PROJEKT ERASMUS+ „SCIENCE IN OUR HANDS” - DELEGECJA SP 9 W HISZPANII

21-02-2020

W dniach 2-8 lutego 2020 roku delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II wzięła udział w pierwszej mobilności związanej z realizacją projektu Erasmus+ „Science in our hands”, który realizowany jest od września bieżącego roku szkolnego ze szkołami partnerskimi z Hiszpanii, Łotwy, Rumunii oraz Turcji. Gospodarzami pierwszego spotkania  była szkoła koordynująca projekt Colegio Ruta de la Plata w Almendralejo. Ze strony polskiej uczestniczyło w nim pięcioro uczniów: Róża Albert, Marysia Michałowska - Rzeźnik, Piotr Sobczak, Zuzanna Wiśniewska oraz Krzysztof Kulak. Opiekę nad uczniami sprawowali następujący nauczyciele: Ewa Sobczak (szkolny koordynator projektu), Ewa Mucha-Lewicka oraz Marek Berkowski.

Edukacyjna podróż rozpoczęła się w godzinach nocnych, by o czasie dotrzeć na lotnisko we Wrocławiu. Przesiadka w Warszawie, lot do Madrytu i przejazd autokarem do Almendralejo to punkty podróży, po których zrealizowaniu grupa dotarła na miejsce. Mimo dwudziestu godzin spędzonych w drodze, zmęczenie ustąpiło miejsca wzruszeniu i ekscytacji, kiedy przybyli goście ujrzeli rodziny przyjmujące uczniów. Piękne transparenty, plakaty i radosne okrzyki powitania pozwoliły delegacjom od pierwszej chwili poczuć się wśród społeczności Colegio Ruta de la Plata jak w domu.

Almendralejo to miasto we wspólnocie autonomicznej Estremadura, liczące ok. 34 000 mieszkańców. Region słynie ze znakomitej jakości oliwy z oliwek i oliwek oraz upraw winorośli.

Poniedziałek rozpoczął się od wizyty w szkole, podczas której delegacja została powitana przez dyrekcję, koordynatorów i społeczność szkolną. Był to także czas na przedstawienie informacji o szkołach biorących udział w projekcie, a następnie na wspólne zaśpiewanie hymnu projektu inspirowanego piosenką „Imagine”. Reprezentacja każdego kraju przygotowała wcześniej jedną zwrotkę w swoim języku, a spotkanie w Alemendralejo po raz pierwszy umożliwiło wspólne zaśpiewanie hymnu w całości w pięciu językach. Był to zdecydowanie wzruszający moment. Kolejnym punktem programu było spotkanie z władzami miasta Almendralejo w ratuszu. Również pierwszego dnia delegacje miały okazję bliżej poznać historię miasta, co było możliwe podczas zwiedzania miejscowości z przewodnikiem. Jak się okazało, pierwsze ślady bytności ludzi w tym miejscu pochodzą ze starożytności. Miejscowość jako taka założona została w 1228 roku. Zwieńczeniem dnia była wizyta w teatrze, podczas której uczniowie szkoły Colegio Ruta de la Plata zaprezentowali swoje umiejętności taneczne i wokalne.

Wtorek rozpoczął się od prac związanych z budowaniem rakiet wodnych. Uczniowie zostali podzieleni na grupy tak, by delegacja każdego kraju przy wsparciu hiszpańskich kolegów mogła pod koniec pobytu zaprezentować swoje dzieło. Kolejnym krokiem miało być wystrzelenie rakiet za pomocą sprężonego powietrza, jednak to zaplanowano na czwartek. Tego dnia uczniowie wzięli także udział w eksperymentach chemicznych i biologicznych, które zostały przygotowane przez nauczycieli i uczniów szkoły goszczącej. Gospodarze zaprezentowali ogromne pokłady kreatywności, przygotowując wiele motywujących do działania zadań, np. w wykonanie DNA z … żelków.  Po wzbogacających wiedzę warsztatach uczniowie mogli spędzić popołudnie ze swoimi rodzinami, a nauczyciele wzięli udział w spotkaniu projektowym, podczas którego omówiono szczegóły dalszej współpracy.

Na środę zaplanowano wyjazd edukacyjny do Caceres, niezwykłego miasta założonego w 34 r. p. n. e. Podczas wycieczki goście mieli okazję zwiedzić m.in. jeden z najcenniejszych zespołów architektonicznych w Hiszpanii składający się z około 40 cennych budowli średniowiecznych, renesansowych i barokowych. Omawiana dzielnica Barrio Monumental została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zapierających dech w piersiach wrażeń dostarczyła także wizyta w muzeum twórczości niemieckiego artysty Wolfa Vostella, uznanego za jednego z pionierów video artu, rzeźby „environment” oraz happeningu. Widok dzieła  „VOAEX“ z 1976 roku, stworzonego  z fragmentów aut, samolotów i betonu pozostaje zapewne w pamięci wszystkich gości. Wizyta z Caceres to dzień pełen wrażeń, a powyżej wymieniono tylko kilka z nich.

W czwartek nadszedł wyczekiwany przez wszystkich moment, zwieńczający kilkudniową pracę grupową: odpalenie wykonywanych przez uczniów rakiet wodnych. Wydarzeniu towarzyszyły emocje, które być może porównać można nawet do tych z lipca 1950, kiedy to na Przylądku Canaveral wystrzelono rakietę Bumper V-2. Na boisku szkolnym została przygotowana specjalna konstrukcja, zawierająca urządzenie produkujące sprężone powietrze. To dzięki niemu rakiety napełnione wodą miały zostać odpalone. Wyczekiwanie na start i odliczanie, okrzyki i owacje - wszystko to towarzyszyło kolejno uruchamianym statkom kosmicznym. Dwa z nich zakwalifikowały się do finału, który odbył się w Parque de las Mercedes. Również w tym miejscu miały miejsce ciekawe zajęcia Gymkhana łączące ruch i matematykę. Uczniowie podzieleni na grupy wykonywali zadania przygotowane w różnych  miejscach parku, co przełożyło się na dwie godziny ruchu na świeżym powietrzu powiązanych z wysiłkiem umysłowym. Po zastrzyku endorfin wszyscy wyruszyli do kolejnego niezwykłego miejsca – Meridy, miasta założonego  ok. 25 r.p.n.e. i często nazywanego hiszpańskim Rzymem. Pamiętający tamte czasy zespół archeologiczny w Meridzie znajduje się również (podobnie jak zwiedzane wcześniej Caceres) na liście światowego dziedzictwa UNESCO, a teatr rzymski (Teatro Romano), amfiteatr rzymski (Anfiteatro Romano) czy też fragment rzymskiego forum (El Foro) to niektóre z ważniejszych budowli, jakie grupa mogła zobaczyć. Na szczególną uwagę zasługuje także kamienny most rzymski (Puente Romano) rozciągający się nad rzeką Gwadiana. Zbudowany w ok. 25 r.p.n.e. ma 60 przęseł, 792 m długości i wznosi się średnio na wysokości 12 m nad powierzchnią rzeki, co pozwala obserwować z niego malownicze zachody słońca i odbywać spacery, gdyż dopuszczony jest on tylko dla ruchu pieszego. Wizyta w Narodowy Muzeum Sztuki Rzymskiej (Museo Nacional de Arto Romano) utwierdziła uczestników wyprawy w przekonaniu, że Hiszpania to kraj nieprzeciętnie bogaty kulturowo i historycznie.

W piątkowy poranek  uczniowie i nauczyciele mogli uczestniczyć w prowadzonych w Colegio Ruta de la Plata lekcjach. Następnie wszyscy podziwiali dzieła plastyczne uczniów szkoły goszczącej na temat przemocy wobec kobiet, do których objaśnień udzieliła jedna z autorek prac. Jednym z zadań projektowych jest wykonanie przez każdą szkołę makiety wylosowanej szkoły partnerskiej na postawie przesłanych przez nią materiałów. Tego dnia reprezentacja Polski mogła zobaczyć postępy w pracach budowy makiet Szkoły Podstawowej nr 9, którą wykonuje szkoła goszcząca. Efekty tychże działań są imponujące. Obserwatorzy byli pełni podziwu dla detali makiety, takich jak okna, czy szyby zrobione z kalki technicznej.

Kolejnym punktem programu była prelekcja niezwykłej osobowości ze świata medycyny, dr Beatriz Martin, specjalizującej się w chirurgii jelita grubego i układu pokarmowego. Pani Martin przybliżyła publiczności nie tylko najważniejsze osiągnięcia naukowe ludzkości, lecz także wynalazki szczególnie istotne dla medycyny, które ona sama stosuje w swojej praktyce i chciałaby po kilkuletnim pobycie w USA i Belgii wdrożyć w Hiszpanii. Jednym z nich jest operowanie na odległość poprzez sterowanie robotem znajdującym się przy operowanej osobie. Technika ta wymaga nieprawdopodobnej wiedzy, umiejętności i precyzji, jednak jest niezwykle pomocna tam, gdzie nie ma odpowiednio wykwalifikowanej kadry medycznej.

Następnie ogłoszono wyniki konkursu na logo projektu i zajęć Gymkhana. Nagroda za projekt logo trafiła w ręce reprezentanta Turcji, a kolejną nagrodę przyjął wraz z grupą także przedstawiciel naszej szkoły, uczeń klasy VIII c Krzysztof Kulak. W godzinach popołudniowych odbyło się przyjęcie pożegnalne, podczas którego można było skosztować regionalnych potraw przygotowanych przez rodziców uczniów szkoły goszczącej. Mimo bardzo przyjemnej, życzliwej i radosnej atmosfery do podświadomości zakradał się też smutek, gdyż na kilka godzin miał nastąpić czas pożegnania. I rzeczywiście nadszedł on … zbyt prędko.  O godz. 21:00 delegacje, nauczyciele Colegio Ruta de la Plata i rodziny goszczące spotkały się przed budynkiem szkoły, by się pożegnać. Jak można było przypuszczać, ostatnim wspólnym chwilom towarzyszyły niezliczone podziękowania, uściski i łzy. Nic dziwnego, gdyż następowało pożegnanie z cudownymi mieszkańcami Almendralejo – miasta serdeczności, której każdy z uczestników wyjazdu z pewnością doświadczył wielokrotnie podczas spędzonego w nim tygodnia.

Opisana podróż była pierwszym spotkaniem międzynarodowych delegacji w ramach projektu Erasmus+ „Science in our hands”.  Kolejne spotkanie zaplanowane zostało na maj 2020 i odbędzie się na Łotwie. Każdy z takich wyjazdów powoduje refleksję, że udział uczniów w projekcie Erasmus+ jest dla nich źródłem wielu korzyści, jak choćby: udoskonalenie kompetencji językowych, wzbogacenie wiedzy dotyczącej kultury, tradycji i historii odwiedzanego kraju oraz nowe przyjaźnie, które być może będą pielęgnowane. Zaletą podróży jest na pewno także otwartość i tolerancja, jakie kształtują w sobie młodzi ludzie spotykając przedstawicieli innych narodowości.

Opracowała: Ewa Mucha-Lewicka 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x