Ilustracja do artykułu: Rower miejski od 15 marca – zmiany w ruchu rowerowym

Rower miejski od 15 marca – zmiany w ruchu rowerowym

02-03-2021

Ze względu na panującą aurę miłośnicy rowerów miejskich tegoroczny sezon rozpoczną 15 marca. Rowery podczas przerwy zimowej przeszły przegląd techniczny. Co istotne dla korzystających z tych pojazdów, jak i osób na co dzień poruszających się po ostrowskim śródmieściu własnym rowerem - pojawiły się tu zmiany w zasadach ruchu drogowego.

- Z uwagi na prognozę pogody na najbliższy okres i związane z nią bezpieczeństwo użytkowników, w uzgodnieniu z firmą NextBike, która odpowiada za sprawność systemu rowerów miejskich, podjęliśmy decyzję, że system Ostrowskiego Roweru Miejskiego wystartuje 15 marca – mówi Janusz Marczak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.

Zimą pojazdy zostały wyczyszczone, naprawione i czekają na rozpoczęcie sezonu.

Ostrów Wielkopolski jest czwartym miastem w Wielkopolsce, które zdecydowało się uruchomić system roweru miejskiego Nextbike. 11 października 2017 roku mieszkańcy miasta po raz pierwszy skorzystali z publicznych jednośladów. Na początku do dyspozycji było 20 rowerów na dwóch stacjach. Aktualnie użytkowanych jest 121 rowerów na 13 stacjach.

Warto wiedzieć, że Miejski Zarząd Dróg wprowadził zmiany w zasadach ruchu drogowego na terenie ostrowskiego śródmieścia. Kontraruch (jazda w kontrze do obowiązującego ruchu na drogach jednokierunkowych) jest obecnie wprowadzony na części jednokierunkowej przy Placu Rowińskiego oraz na całości ulicy Wiosny Ludów. Rowerem możemy również wjechać w Rynek od ulicy Wrocławskiej. Tu musimy jednak pamiętać, by ustąpić pierwszeństwa pojazdom wyjeżdżającym z Wiosny Ludów. Informuje o tym odpowiednie oznakowanie.

- To nowe rozwiązanie w Ostrowie. Prosimy kierowców, by właśnie w przypadku kontraruchu zwrócić szczególną uwagę na rowerzystów. Nie ma tu wydzielonego kontrapasa, jak w przypadku ulicy Wolności. Nie trąbmy zatem na rowerzystów, którzy korzystają z tego uprawnienia. Kontraruch stosowany jest z powodzeniem w wielu miastach. To rozwiązanie bezpieczne przy zastosowaniu się do wprowadzonych zasad – informuje Marcin Wieruchowski, dyrektor MZD.

Na drogach tych ustawiono znaki z zakazem wjazdu, pod którymi umieszczono tabliczki z rysunkiem jednośladu oraz napisem „Nie dotyczy”. Ruch rowerowy „pod prąd” musi odbywać się tu przy prawej krawędzi jezdni. Dla bezpieczeństwa rowerzystów na tych odcinkach ograniczono prędkość pojazdów do 30 km/h.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x