Przypominamy, że od 2018 roku we wszystkich gminach w Polsce należy raz na kwartał płacić opłatę retencyjną. Muszą ją wnosić właściciele nieruchomości o powierzchni ponad 3500 m2, którzy zabudowali swoją działkę w ponad 70 %, a na ich terenie brakuje kanalizacji.
Zgodnie z Prawem wodnym istnieje m.in. obowiązek związany z poborem opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, zwany opłatą retencyjną.
Do ponoszenia opłaty zobowiązane są:
- osoby fizyczne,
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej.
Chodzi o sytuacje, w których na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2, na skutek wykonywanych robót lub stawianych budynków, wyłączone zostało więcej niż 70 % powierzchni biologicznie czynnej tej nieruchomości.
Opłata retencyjna dotyczy zatem tych posesji, które w dużej mierze zostały zabudowane i pokryte np. asfaltem, betonem lub nieprzepuszczalną kostką. Co ważne, regulacja dotyczy wyłącznie obszarów nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej. Otwarte systemy kanalizacji deszczowej, np. rynsztoki, korytka odwadniające, rowy, systemy odwodnień dróg i chodników. Zamknięte zaś to rurociągi oraz zamknięte kanały ściekowe wraz ze studzienkami.
Jeżeli nieruchomość spełnia wymogi dotyczące powierzchni, ale jest podłączona do miejskiej kanalizacji deszczowej, sanitarnej lub ogólnospławnej to jesteśmy zwolnieni z ponoszenia opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji trenowej. Z opłaty nie są jednak zwolnione nieruchomości, które posiadają wyłącznie własny system odwodnienia, na podstawie pozwolenia wodno – prawnego.
Każdy właściciel tego typu nieruchomości ma obowiązek składania oświadczenia raz na kwartał. Gmina po otrzymaniu oświadczenia weryfikuje zawarte w nim dane, a następnie ustala wysokość opłaty retencyjnej. Właściciel nieruchomości po otrzymaniu wyliczenia ma obowiązek ją zapłacić. Jeśli nie złoży oświadczenia, samorząd sam – w oparciu o posiadane informacje – ma obowiązek ustalić wysokość opłaty.
Wysokość opłaty retencyjnej zależy od wielu czynników, np. od wielkości zabudowanego terenu, jego pokrycia asfaltem czy kostką oraz od tego, czy znajduje się na nim i jak jest duży obszar powierzchni biologicznie czynnej, tj. teren pokryty roślinnością, stawy, oczka wodne czy jeziorka.
Jednostkowe stawki opłat za usługi wodne za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej wynoszą:
- bez urządzeń do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,50 zł za 1 m2 na 1 rok;
- z urządzeniami do retencjonowania wody z powierzchni uszczelnionych
o pojemności: - do 10% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych
z gruntem – 0,30 zł za 1 m2 na 1 rok, - od 10 do 30% odpływu rocznego z obszarów uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,15 zł za 1 m2 na 1 rok,
- powyżej 30% odpływu rocznego z powierzchni uszczelnionych trwale związanych z gruntem – 0,05 zł za 1 m2 na 1 rok.
Wzór oświadczenia dostępny jest w formie elektronicznej w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, na stronie internetowej Urzędu (w załączniku), a także w formie papierowej w siedzibie Urzędu.
Oświadczenia należy składać w Urzędzie Miejskim w Ostrowie Wielkopolskim, bezpośrednio w Referacie Obsługi Mieszkańca, Al. Powstańców Wielkopolskich 18.
Każdy mieszkaniec naszego miasta może samodzielnie sprawdzić czy jego nieruchomość znajduje się w systemie kanalizacji deszczowej, sanitarnej
lub ogólnospławnej. Informacje te można znaleźć na portalu https://mostrowwielkopolski.e-mapa.net/, w którym należy wyszukać nieruchomość,
a następnie wybrać w oknie dialogowym znajdującym się po lewej stronie zakładkę: uzbrojenie terenu. Drugą możliwością jest kontakt z Referatem Gospodarki Odpadami i Energetyki Miejskiej Urzędu Miejskiego w Ostrowie Wielkopolskim - pokój nr 226, tel. 62 582 22 66.