Ilustracja do artykułu: Apel Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego

Apel Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego

25-04-2019

Apel Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego do Prezesa Rady Ministrów i Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kryzysowej sytuacji w oświacie podjęty na VIII Sesji w dniu 24.04.2019  roku.

Na podstawie Statutu Miasta Ostrowa Wielkopolskiego § 22 ust.2 pkt.4 Uchwały nr III/628/2018 z dnia 31 marca 2018 roku Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego kieruje Apel do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podjęcia negocjacji ze strajkującymi nauczycielami oraz rozpoczęcia rozmów dotyczących kształtu i funkcjonowania systemu oświaty.

W świetle trwającego od 8.04.2019 roku strajku nauczycieli w całej Polsce oraz narastającego niepokoju społecznego dotyczącego braku rozmów pomiędzy Prezesem Rady Ministrów i Minister Edukacji Narodowej a nauczycielami, Rada Miejska Ostrowa Wielkopolskiego  zwraca się z apelem o podjęcie natychmiastowych rozmów w celu wypracowania, a co najważniejsze podpisania porozumienia ze strajkującymi.

Walka jakiej jesteśmy świadkami jest walką o godność, szacunek i status społeczny nauczycieli. Protestujący nauczyciele walczą nie tylko o wyższe wynagrodzenia, lecz wskazują problemy dotyczące niedofinansowania oświaty, przepełnienia podstaw programowych, a co za tym idzie wskazują na negatywne skutki pospiesznie i chaotycznie wprowadzanych w ostatnim czasie zmian w edukacji.

Jesteśmy pełni podziwu dla determinacji protestujących nauczycieli. Uważamy, że swoją postawą uczą całe społeczeństwo, dając lekcje solidarności i odwagi. A co za tym idzie, nawet w tym trudnym czasie wykonują swoją pracę szerząc podstawową misję swojego zawodu, jaką jest edukacja.

W naszym odczuciu akcja protestacyjna nie została wymierzona w dzieci, ani w samorządy. To krzyk rozpaczy tej grupy zawodowej, która wielokrotnie wskazywała w ciągu ostatnich lat na potrzebę rozmów o oświacie i podjęcia prac zmierzających do nowoczesnego ukierunkowania rozwoju edukacji.

W odczuciu wielu grup społecznych daleko jest nam dziś do nowoczesnej edukacji. Dzieci i rodzice chcą dziś szkół uczących nowatorskimi metodami, chcą placówek w których dzieci mają dostęp do nowinek technologicznych. Oczekują placówek rozwijających pasje dzieci i uczących zaradności w otaczającym ich świecie, który dziś rozwija się w olbrzymim tempie.  Widzą konieczność dostrzeżenia potrzeb dzieci zarówno szczególnie uzdolnionych jak również tych, którym potrzebna jest dodatkowa pomoc w zakresie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, indywidualnych ścieżek nauczania i wielu innych form pomocy.

Zwracamy szczególną uwagę również na fakt, iż od trzech tygodni w placówkach, które w referendum podjęły decyzję o przystąpieniu do akcji protestacyjnej nie są prowadzone zajęcia dydaktyczne. Dyrektorzy organizują zajęcia opiekuńcze  w bardzo ograniczonym zakresie, a ciężar zapewnienia opieki spoczął na rodzinach.  

Wielu nauczycieli to pasjonaci oddani bez reszty swoim uczniom. To ludzie otwarci na problemy dzieci i rodziców. Często są podporą w trudnych chwilach dla swoich wychowanków. To w naszym odczuciu grupa, która się rozwija, dokształca, szkoli i dopasowuje do panującej sytuacji.

Zaproszenie do udziału w debacie o edukacji przy okrągłym stole Pan Prezes Rady Ministrów skierował do związków zawodowych, nauczycieli, ekspertów i rodziców. Mamy poczucie, że zabrakło przy tym stole miejsca dla strategicznych partnerów jakimi są samorządy terytorialne. Dziś jako odpowiedzialni samorządowcy odczuwamy najbardziej ciężar finansowy jaki spoczywa na naszych barkach, ale również olbrzymią odpowiedzialność za organizację sieci i pracy placówek podległych nam bezpośrednio.

Zgodnie ze stanowiskiem Związku Miast Polskich z dnia 11.04.2019 roku apelujemy o debatę, która dotyczyć powinna między innymi takich zagadnień jak: standardy oświatowe, w tym te dotyczące organizacji i sieci szkół oraz zatrudniania nauczycieli, mechanizmu ustalania wynagrodzeń nauczycieli i sposobu ich finansowania, obiektywnych, jasnych i przejrzystych zasad obliczania kwoty części subwencji oświatowej subwencji ogólnej (a nie tylko jej podziału), jasno zdefiniowanych zobowiązań finansowych rządu i samorządów w zakresie realizacji zadań oświatowych.

Ufamy więc, że zarówno Pan Prezes Rady Ministrów jak i Pani Minister Edukacji Narodowej skutecznie pochylą się nad szybkim rozwiązaniem ważkich problemów oświaty w naszym kraju, tym samym wygaszając słuszny sprzeciw nauczycieli.  

 

                                                                 

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.x