W dniach od 12-20 marca 2017 roku uczniowie Szkoły Podstawowej nr 7 w Ostrowie Wielkopolskim z klasy VI wraz z nauczycielami języków obcych uczestniczyli w wymianie międzynarodowej do Włoch w ramach długotrwałej współpracy partnerskiej ze szkołą Manzoni IV w Mediolanie.
Pragnąc lepiej przygotować uczniów do funkcjonowania w zjednoczonej Europie nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 7 w Ostrowie Wielkopolskim poprzez realizację międzynarodowych projektów pragną wyposażyć ich w jak najlepszą wiedzę w zakresie języków obcych oraz pokazać nowoczesne narzędzia doskonalenia umiejętności języka obcego, komunikowania się i pozyskiwania nowych kontaktów. Edukacja ma wspierać dziecko w procesie wchodzenia w nową rolę – młodego Europejczyka, przybliżać nieznane, wyjaśniać niezrozumiałe, uczyć aktywności i kreatywności.
W szkole od 10 lat realizowane są międzynarodowe inicjatywy które mają na celu systematyczną, pozaformalną naukę języków obcych uczniów szkół podstawowych z Polski i Europy poprzez autentyczne kontakty międzynarodowe rówieśników, bezpośrednie spotkania, kontakty internetowe, gry i zabawy, zajęcia integracyjne, konkursy, zawody sportowe, obcowanie ze sztuką i wycieczki.
Podczas tygodniowej wizyty we Włoszech uczniowie uczestniczyli we wspólnych zajęciach lekcyjnych i terenowych, gry na instrumentach oraz wspólnie podsumowali projekt związany z rozwojem muzyki rockowej na świecie. Uczniowie zwiedzali zabytki Mediolanu, Operę, znaną potocznie "La Scala", Galerię Wiktora Emmanuela, Katedrę Duomo, Zamek Sforzów. Podczas tygodniowego pobytu uczestniczyli również w dwudniowej wycieczce do Turynu gdzie mieli okazję zwiedzić Muzeum Kina, Muzeum Samochodów oraz obejrzeć Pałac Królewski. Dzięki dużemu zaangażowaniu włoskich rodzin uczniowie ostrowskiej siódemki mogli również udać się w podróż do Wenecji.
Wizyta w stolicy Lombardii dała okazję polskim uczniom poznać życie swych rówieśników i ich rodziców żyjących w innym państwie europejskim, o innej kulturze, tradycjach i zwyczajach.
Niezwykle cennym elementem tegorocznej wymiany uczniów było uczenie się języka obcego w grupie rówieśniczej poprzez bezpośredni kontakt z osobami, z którymi przez cały czas trwania projektu komunikacja musiała odbywać się tylko w języku obcym. Ta najbardziej efektywna i według inicjatorów wymiany skuteczna metoda nauki miała miejsce we wszystkich działaniach realizowanych podczas zaplanowanego przedsięwzięcia. Uczniowie komunikując się w języku obcym, od początku, budując relacje poszerzali swoją wiedzę i doskonalili swoje umiejętności językowe w różnorodnych obszarach tematycznych związanych z życiem codziennym: czas wolny, hobby, zainteresowania, czynności i obowiązki dnia codziennego, rozrywka, gry i zabawy, wydarzenia sportowe, kultura, sztuka, nowoczesne technologie i narzędzia komunikacji, Internet. W tak wielu naturalnych sytuacjach językowych w bezpośrednich kontaktach z obcokrajowcami nie mógłby uczestniczyć uczeń podczas tradycyjnych zajęć języka obcego odbywających się w szkole.