W 226 gminach województwa wielkopolskiego Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przeprowadził badanie za pomocą narzędzia „tajemniczy klient”. Obserwowano wymianę korespondencji elektronicznej. Ostrowski urząd zajął w tym rankingu znakomite trzecie miejsce.
Na potrzebę badania stworzono profil 32-letniej kobiety, która wkrótce przeprowadzi się do badanej gminy. Jej mąż jest zawodowym kierowcą, a ona sama ma dwójkę dzieci. Syn idzie do pierwszej klasy szkoły podstawowej, a córka ma dwa lata i jest niepełnosprawna. Przesłane pytania dotyczyły opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem, uczęszczania do żłobka i przedszkola, a także działalności gospodarczej. Korespondencja rozesłana została do urzędów w województwie wielkopolskim za pośrednictwem zakładek „zadaj pytanie”, formularzy kontaktowych lub na adres kontaktowy podany na stronie internetowej.
- Celem badania była ocena faktycznej korespondencji elektronicznej, co oznaczało, że przeprowadzający badanie nie ujawnili swojej rzeczywistej roli. Profil tajemniczego e-klienta został stworzony, aby uwiarygodnić badania – wyjaśniają pomysłodawcy badań z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Autorzy badań przyjęli założenie, że lokalni politycy, włodarze gmin deklarujący otwartość na kontakt elektroniczny z mieszkańcami, dbają o wysoką jakość tych relacji, co przyczynia się do budowania ich wiarygodności i wizerunku w oczach mieszkańców. Przyjęto też założenie, że urzędy nie powinny pełnić wyłącznie funkcji administracyjnym, ale są również pierwszym punktem kontaktowym dla nowych mieszkańców.
- Ostrowski urząd zajął w tym badaniu rewelacyjne trzecie miejsce. Maksymalną ilość punktów otrzymaliśmy za kompleksowość odpowiedzi, wysoko punktowano także czas odpowiedzi. Bardzo duże znaczenie ma dla mnie kontakt z mieszkańcami, również ten elektroniczny, więc bardzo cieszy mnie tak znakomita ocena – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa.