Pierwsza podróż uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ostrowie Wielkopolskim w ramach Projektu ERASMUS +
Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Pawła II w Ostrowie Wielkopolskim przystąpiła do Programu Erasmus+
i uruchomiła pierwszą mobilność. A wszystko to dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej
w kwocie 21000 euro.
W ramach Programu Erasmus +, realizowany będzie projekt pod nazwą Health Education and Learning (HEAL), który ma zostać wdrożony w ciągu najbliższych dwóch lat. W jego realizację zaangażowani są uczniowie i nauczyciele z SP9, a także partnerzy z Włoch, Bułgarii, Grecji, Litwy oraz Turcji.
Współpraca w ramach realizowanych działań koncentruje się na sześciu płaszczyznach. Dla SP9 priorytetem jest promocja zdrowego i aktywnego stylu życia, w oparciu o odpowiednio zbalansowaną dietę. Pierwszy wyjazd w ramach projektu odbył się
do bułgarskiej szkoły – koordynatora projektu –
a dokładnie do małego miasteczka Lukovit, w środkowej części kraju, około 120 km od stolicy - Sofii.
W polskiej misji uczestniczyli uczniowie z klasy VII b: Wiktoria Czerniak, Jan Janiak, Eryk Marcinkowski oraz uczennica z klasy VI d - Zuzanna Dudka. Dzieci spełniały wszystkie kryteria określone w regulaminie wyjazdów Erasmus+ (dostępnego na stronie szkoły). Dzięki temu miały możliwość aktywnie uczestniczyć w realizacji założeń projektu. W trakcie wyjazdu, towarzyszyli im opiekunowie: pani Ewa Sobczak (koordynator z ramienia szkoły) oraz pani Urszula Kupczyk.
Wczesnym rankiem, 11 listopada, delegacja
z SP9 rozpoczęła długą podróż samolotem na trasie: Wrocław – Warszawa - Sofia. Po dotarciu do miejsca docelowego, uczniowie ostrowskiej dziewiątki
i opiekunowie zostali powitani na lotnisku w Sofii przez szkolnego koordynatora projektów z bułgarskiej szkoły -panią Gabrielą Peicheva. Później, już w hotelu, miała miejsce integracja wszystkich uczestników mobilności.
12 listopada delegacje uczniów i nauczycieli miały możliwość zwiedzić Sofię, stolicę Bułgarii, która zachwyca pięknymi zabytkami i urzeka niezwykłą przeszłością. W trakcie „historycznej wędrówki”, młodzi turyści zobaczyli pozostałości Bramy Wschodniej z II i IV wieku, podziwiali Bazylikę Hagia Sophia, jeden z najstarszych kościołów oraz Rotundę św. Jerzego ze złotą kopułą.
W tym samym dniu, delegacje odwiedziły Muzeum Politechniczne w Sofii. Dzięki tej edukacyjnej wyprawy, dzieci miały możliwość obserwacji ewolucji technologii motoryzacji i telewizji. Ponadto uczestniczyły w bardzo ciekawej lekcji fizyki związanej
z energią i elektrycznością. Tego samego dnia wszyscy uczestnicy projektu dotarli do Lukovit. Tam uczniowie spotkali się z rodzinami, które przyjęły ich do swoich domów na najbliższe cztery dni.
Następnego dnia - 13 listopada - delegacje ze wszystkich krajów partnerskich odwiedziły szkołę w Lukovit i wzięły udział w oficjalnej ceremonii zorganizowanej przez gospodarzy. Początek tygodnia pracy został uhonorowany przez małych, szkolnych aktorów, a także dyrektorów szkół, przedszkoli, nauczycieli i gości z całej gminy. Rzecznik gminy powitał gości i wyraziła aprobatę dla tego typu inicjatyw. Powiedział, że uczestnictwo w programach europejskich otwiera nowe możliwości dla rozwoju i zachowania kulturowego dialogu między partnerami, koncentruje się na komunikacji, wymianie doświadczeń oraz rozwoju innowacyjnych metod rozpowszechniania dobrych praktyk.
Uczniowie ze szkoły powitali swoich partnerów ekscytującymi występami, tańcami, piosenkami. Bogate i oryginalne kostiumy zachwyciły wszystkich odbiorców. W tym samym czasie dzieci z poszczególnych krajów przedstawiły prezentacje o swoim państwie, mieście i szkole. Wszyscy uczestnicy projektu komunikowali się w języku angielskim. Na tej płaszczyźnie uczniowie SP9 wykazali się doskonałą znajomością języka obcego, a także nienaganną kulturą osobistą.
Wtorek, 13 listopada, był pełen pozytywnych uczuć, ponieważ odwiedzający brali udział w różnych działaniach zaplanowanych w ramach programu. Pani Gabriela Peicheva zaprosiła uczniów do udziału w projekcie edukacyjnym dotyczącym sposobów przekazywania emocji, wiedzy i myśli. Uczestnicy zajęć doszli do wniosku, że jeśli pracuje się wspólnymi siłami, można zrobić wszystko, a współpraca w grupie to podstawa! W godzinach południowych, delegacje udały się do ratusza, gdzie wymieniono pamiątki z każdego kraju z zastępcą burmistrza.
Po południu odbyła się konferencja pedagogiczna z udziałem wszystkich nauczycieli uczestniczących w projekcie. Tematem seminarium było „Zapobieganie zbyt wczesnemu porzucaniu szkoły”. Podjęta tematyka była ściśle powiązana z sytuacją panujacą w bługarskich szkołach, do których uczęszczają dzieci z romskich rodzin, którzy to zbyt wcześnie kończą eduakcję.
Następnego dnia odbyło się międznarodowe spotkanie w miejscowości Pleven. Delegacje odwiedziły Narodową Szkołę Muzyczną, wzięły udział w koncercie muzycznym z elementami klasycznymi, obejrzały tradycyjne tańce bułgarskie. Następnie uczestnicy projektu mieli okazję zwiedzić miasto i zakupić pamiątki.
15 listopada miała miejsce oficjalna kolacja, podczas której wręczone zostały certyfikaty – uczniom, jak i nauczycielom. Wszyscy wspólnie śpiewali, tańczyli, poznawali kultrurę gospodarzy.
W piątek - 17 listopada - pięć delegacji musiało się rozstać. Uczniowie z Bułgarii, Grecji, Włoch, Litwy, Polskii i Turcji nie kryli wzruszenia, wymieniali się adresami e-mailowymi, numerami telefonów, wiedzieli bowiem, że zawarte przez nich przyjaźnie będą kontynuowane.
W bieżącym roku szkolnym odbędą się jeszcze dwie wizyty. Pierwsza z nich - w marcu 2019 r. - będzie miał miejsce w greckiej szkole, a druga - w maju 2019 r.
- w placówce litewskiej.
Po raz kolejny wezmą w nich udział uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II.
W kolejnym roku szkolnym 2019/2020 realizowane będą mobilności do Turcji, Włoch, Bułgarii. Ponadto społeczność Szkoły Podstawowej nr 9 w Ostrowie Wielkopolskim będzie gościć parnerów projektów.
Opracowała: E. Sobczak